Собствеността на медиите е концентрирана, а финансирането е непрозрачно
КЗК отчита също така, че големите медийни групи „изсмукват“ рекламните бюджети, поставяйки в риск малките играчи

На медийния пазар се наблюдава концентрация, а
финансирането на различните платформи е непрозрачно. Това става ясно от резюме
на секторния анализ на конкурентната среда на медийния пазар в България,
извършен от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Там се посочва още, че
има „недобросъвестни практики“ при отчитането на абонатите на кабелните и телевизионни
оператори, а основната част от рекламните бюджети се насочват към големите
медийни групи.
Според Комисията проблемът с концентрацията на голям брой медии в ръцете на няколко на брой крайни собственици може да се реши като се създаде регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание. Подобно предложение присъства в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, внесен в Народното събрание през февруари от депутатите от ДПС Делян Пеевски, Йордан Цонев и Хамид Хамид.
КЗК предлага и решение на проблема с насочването на по-голямата част от рекламните бюджети към големите медийни групи, поставяйки на изпитание оцеляването на по-малките участници. Според регулатора всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране и/или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, в т.ч. целеви средства по програми, следва да се извършват при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и осъществяване на ефективен контрол.
Като проблем за медийната среда, изкривяващ конкуренцията на пазара на разпространение на телевизионни програми, се посочва и недобросъвестните практики при отчитането на абонатите на платформените оператори. Решението на този проблем, според КЗК, е да се провеждат политики за изчистване на „сивия сектор“, за да могат да настъпят пазарните ефекти.
Относно посочения от част от пазарните участници проблем, касаещ липсата на надеждна информация за тиражите на печатните издания, КЗК препоръчва да се обсъдят от компетентните органи и съответните заинтересовани страни, направените в тази връзка предложения на браншовите организации и заинтересованите страни, с цел предприемане на политики за тяхното решаване.
За резултатите от своето секторно проучване, КЗК своевременно е информирала Народното събрание, Министерски съвет, министъра на икономиката, министъра на финансите и министъра на културата, за предприемане, съобразно тяхната компетентност, на подходящи мерки във връзка с функционирането на медийните пазари.