Спадът при въздушната търговия е невиждан от финансовата криза през 2008 г.
Обемите намаляват за десети пореден месец, а общият обем на световната търговия се свива

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Ескалиращата търговска война между САЩ и Китай ускори синхронизирания глобален спад. Световният износ продължава да се срива, а глобалният индекс PMI остава под 50 пункта, т.е. трендът при производството е спадащ. Всички тези сигнали показват, че глобалната търговска рецесия може да стане факт през 2020 г., пише Zero Hedge.
Новите данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) показват, че общите обеми на въздушните товарни превози, измерени в тонове за километри (FTKs), спадат с 3.9% през август на годишна база и това е десетият пореден месец на свиване, а също така и най-продължителният период на спад от 2008 г., когато светът беше ударен от финансовата криза.
Обемът на световната търговия бързо се забавя, намалявайки с над 1% спрямо година по-рано.
Търговията по целия свят може да остане в застой до 2020 г. Обемът на въздушните товарни превози е бил ударен от глобалното забавяне, започнало в края на 2017 г. Засилващата се търговска война между САЩ и Китай несъмнено ускори глобалния спад, като навреди на развиващите се пазари, които са силно зависими от износа, като Източна Европа, Индия и много страни от Азия.
„Негативното въздействие на търговската война между САЩ и Китай върху обема на въздушния товарен превоз беше най-ясно видимо през август. Годишното търсене спадна с 3.9%. От световната финансова криза през 2008 г. търсенето не е намалявало десет последователни месеца. Това е много притеснително. И без никакви признаци на развръзка по отношение на търговския спор, можем да очакваме, че трудната бизнес среда за въздушните товари ще продължи. Търговията генерира просперитет. Търговските войни не. Това е нещо, което правителствата не трябва да забравят“, заяви Александър Джуниак, генерален директор и изпълнителен директор на IATA.
Намаляването на количествата превозени въздушни товари в световен мащаб е тревожно, тъй като индустрията се разглежда като добър показател за здравето на световната икономика.
Регионален преглед на обемите на въздушния товарен превоз показва, че Азиатско-Тихоокеанският регион и Близкият изток преживяват най-резкия спад на ръста на годишна база през август. В Северна Америка и Европа се наблюдава умерено намаление. Изненадващо, Африка и Латинска Америка отбелязаха увеличение на обема на въздушните товари през август на годишна база.
По-рано тази седмица новата ръководителка на МВФ - Кристалина Георгиева, заяви, че Фондът отново ще намали прогнозата си за глобалния растеж както за 2019 г., така и за 2020 г . През юли МВФ намали прогнозата си за ръст на глобалния БВП през 2019 г. до 3.2% и 3.5% през следващата година.