Спасение лети в небето
Дронове вече се използват активно за доставка на медицински артикули в Африка
~ 3 мин.
Времената днес са опасни за хората с хронични заболявания. Те често трябва да посещават болници или да излизат за лекарства, но по време на пандемията това може да повиши допълнително рисковете за тях на фона на върлуващия коронавирус.
В Африка американски стартъп твърди, че е намерил начин как да намали този риск чрез използване на дронове за доставка на медицински материали в местните клиники, разказва CNN.
Zipline, базирана в Сан Франциско, използва дронове, за да доставя кръв и медицински продукти до болници и здравни центрове в Руанда и прави това още от 2016 г. Миналата година разшири дейността си до Гана, а сега иска да ускори плановете си за стартиране на доставки в Съединените щати.
Капка въздух
Zipline има два разпределителни центъра в Руанда и четири в Гана, изградени за ускоряване на транспортирането на медицински консумативи в райони с лоши пътища и липса на хладилни превозни средства.
Лекарите поръчват продукти от своите телефони и дронове, извършват доставките в рамките на 50 мили, средно за 30 минути, по данни на Zipline. Дроновете могат да носят пакети с тегло до около 2 килограма и да ги пускак на определено място на земята с помощта на обикновен хартиен парашут.
Zipline казва, че вече е доставил над 60 000 банки кръв, критични лекарства и ваксини срещу морбили, полиомиелит и други заболявания. Сега компанията работи с правителствата на Руанда и Гана, за да подкрепи техните усилия за реагиране на коронавирус, обяснява съоснователят на Zipline и изпълнителен директор на компанията Келер Ринаудо.
В Гана дистрибуционните центрове на Zipline притежават запаси от спешни лични предпазни средства (ЛПС), което позволява на здравните власти да се насочат към тяхното разпространение. Освен това компания е започнала да доставя тестови проби Covid-19 от болници в селски райони в Гана до лаборатории в градовете Акра и Кумаси.
“Ние съхраняваме цял куп Covid-19 продукти и ги доставяме незабавно до болници и здравни заведения, винаги когато се нуждаят от тях”, каза Риноудо пред CNN Business.
Zipline казва, че предоставянето на медицински консумативи в местните клиники спомага за освобождаването на болничните легла за пациенти с коронавирус, тъй като хората с други здравни състояния могат да получат лечение, например кръвопреливане, по-близо до дома си. Надеждата е, че скоро дроновете ще успеят да доставят и директно до къщите на хората.
“Изведнъж има драматична необходимост от разширяване на обхвата на болничната мрежа и здравната система по-близо до мястото, където живеят хората”, каза Ринаудо, отбелязвайки, че това може да се случи чрез услуги за незабавна доставка.
Разширяване към САЩ
Стартиран през 2016 г., Zipline е на стойност 1.25 милиарда долара и има близо 300 служители, по данни на компанията. Сред инвеститорите ѝ е и Goldman Sachs.
Риноудо казва, че световните лидери за обществено здраве са посетили африканските центрове за дистрибуция на Zipline, за да видят как технологията може да работи в Америка. Zipline вече планираше да стартира в Съединените щати по-късно тази година и сега се надява да може да окаже помощ в борбата срещу коронавируса там.
Достъпът до специализирани лекарства за не-коронавирусни пациенти може да бъде проблем в американските общности в селските райони. Zipline се надява, че чрез разпространението на продукти, които иначе биха се предлагали само в болниците, може да защити пациентите и да освободи легла, както прави това в Африка.
В добавка на това, може също така да разпространява тестови комплекти лекарства и ваксини.
По думите на Риноудо, че Zipline работи с Федералната авиационна администрация повече от година, за да получи сетификат да лети в търговското въздушно пространство на САЩ.
Компанията вече има два дистрибуционни центъра в Калифорния, които използва като тестови съоръжения и те могат веднага да започнат доставките, след като дронът й бъде сертифициран.
“Добрата новина е, че има такава технология”, каза Ринаудо, подчертавайки, че САЩ изостават. “Covid-19 ще бъде добър шанс за нас да стъпим в бъдещето и да започнем да изграждаме инфраструктура за 21-ви век.”