Купуването на дизелови автобуси влошава натрупаните проблеми в София
Трябва да има оптимизация на транспортната схема, имаща за свой “гръбнак” електрическите превозни средства, смята Илия Левков

- През последните дни в столицата има голям проблем с мръсния въздух. Миналата година Столична община закупи 110 дизелови автобуса. Какво е тяхното влияние върху околната среда и щеше ли да се предотвратят тези нива на замърсяване, ако бяха електрически?
Проблемът с мръсния въздух ескалира с годините и всички, които живеят и посещават София, понасят и плащат със здравето си за него. Трудно биха се изчислили щетите. Решението на този натрупан с годините проблем изисква системно и устойчиво решение.
Трябва да има оптимизация на
транспортната схема, имаща за свой “гръбнак” електрическите превозни средства -
метро, трамваи и тролеи. Развитие на т.н. „довеждащ транспорт“ до спирките на
метрото, ключови спирки на трамваи и тролеи, гари и автогари с електробуси и
електромикробуси, както и електрически маршрутки и таксита. На велоалеите
трябва да се създадат възможности за създаване на центрове за наемане на
електрически велосипеди, ел. скутери и електромобили на принципа на т.н. "car
sharring".
Има необходимост от умни системи за управление на трафика /каквато има ЦГМ/, които да бъдат ползвани за активна намеса при забрана на движение на различни превозни средства. Друга възможност е да се намали цената на пътуването, като се предложат гъвкави схеми - електронен билет, SMS билет, електронна карта, както и да се предложи услуга, даваща възможност да се плаща за пътуване на определен брой спирки. Контролът срещу гратисчиите е ключов, но не чрез “наказателни групи” от самозабравили се контрольори. Най-важно - ново отношение към пътника, ползващ услугата градски транспорт и пешеходеца.
Има нужда от критично отношение спрямо паркираните 5 дни в седмицата лични автомобили. Те пречат на нормалното придвижване на пешеходците и замърсяват с течове, ръжда и азбестови частици /от накладки/ околна среда. Вредните емисии са не само СО2 - има азотни, сажди и други пушеци от лошо изгаряне на гориво, масла и антифриз.
Паркираните по уличните платна “последна употреба” автомобили пречат и на комуналните автомобили /които също могат да бъдат електрически/, на почистващите и искрено се надявам на по-често миещите улиците специализирани автомобили.
Новите дизелови автобуси, които се купуват сега, какво ще ги правим след 5 години, когато като членове на ЕС ще трябва да приложим добрите европейски практики за тяхната забрана? И през тези 5 години ще продължаваме да дишаме изгорелите газове от тях. Цената е много висока и тя ще се плати от жителите на София чрез влошено здраве, лош въздух, лекарства, загуба за бизнеса, болнични...
- Тази година градският транспорт в София ще се сдобие с още 30 дизелови автобуса, те също ще допринесат за по-високи нива на замърсяване. Защо според вас местната власт продължава да стимулира замърсяването на въздуха, купувайки тези автобуси и не инвестира в електробуси?
За нас като Национална браншова организация това решение повтаря натрупаните негативи при експлоатацията на такъв вид подвижен състав. Колкото по-бързо се вземе ново решение за тяхната замяна с електрически или чрез конверсия на съществуващите в електрически, ще бъде стъпка в правилната посока. Електрическият автобус не позволява преразход на гориво, смазочни материали, резервни части. Напротив той дисциплинира водача да спазва стриктно разхода на енергията от батерията и спазва правилата за движение, като има възможност за рекуперация /връщане на енергия в батерията/ при спиране.
- Има ли достатъчно добре развита инфраструктура в София, за да се внедрят повече ел. автобуси в обществения транспорт?
При електрическите автобуси зарядната инфраструктура се намира в депата и зареждането им нощно време би имало не само икономически ефект, а и възможност за баланс на енергийната система при по-голям брой ЕПС. Тази инфраструктура не е пречка или за ускорено навлизане на електробуси в обществения транспорт в страната ни - тя е част от модела и е в комплект със съответното ЕПС.
- Колко електромобила има в България?
Точният брой постоянно нараства и положителната новина е, че Пътна полиция вече дава тази информация безплатно. Извън официалната статистика има и такива ЕПС, които не са регистрирани по една или друга причина, както и такива, които не подлежат на регистрация.
Към юли 2016 г. са регистрирани 394 мотопеда, 5 мотоциклета, 5 триколесни и 4 четириколесни, или около 0.28% от общия брой мотоциклети в Българи. Електрическите леки коли са 173, товарните са 42 броя, автобуси - 2 бр. Всички автомобили са 217 бр., или около 0.0048% от общия брой автомобили в България.
- Кои са най-предпочитаните модели?
Не е изненадващо, че в България има близо 30 от
най-луксозните и високотехнологични електромобила Tesla. На нашия пазар активно
навлизат немски, френски и японски модели на утвърдени производители - Nissan Leaf, Renault Kangoo, Renault
Zoe, Volkswagen e-Golf, Hyundai, Volvo и
др. Всички производители имат свои модели електромобили и зареждаеми хибриди,
което дава възможност за избор в зависимост от предпочитанието. Нашето мнение
е, че електромобилът ще промени изцяло начина на придвижване. От собственост
като продукт, ще се развива в посока услуга и споделеност в различни форми и
начини.
- Колко зарядни станции за електромобили има в страната?
Зарядните станции в България са 45 към края на 2016 г. и броят им нараства. Ние като национална организация насърчаваме и подкрепяме процеса на развитието на зарядната инфраструктура. За настоящите собственици на електромобили и зарядни станции предлагаме нашата платформа Bulcharge.com, която дава възможност за управление на процеса на зареждане и съответното заплащане на това.
- Какви допълнителни стимули иска от държавата Индустриален клъстер Електромобили за собствениците на електрическите коли?
Повече от 7 години настояваме за временни стимули, които държавата и общините могат да използват за подкрепа и стимулиране на Електрическата Мобилност. Участваме в различни междуведомствени работни групи, които съветват и изготвят съответните нормативни документи за министерствата и общините. Проблемът в е липсата на експертност и осъзнаване на огромния потенциал, който Индустрията - Електрическа Мобилност носи в себе си от страна на държавната администрация. Подробности и системата от стимули сме публикували на сайта ни www.emic-bg.org.
- Много европейски страни вече приеха закони за ограничаването на двигателите с вътрешно горене. Не трябва ли и ние да предприемем подобни стъпки за намаляването на вредните емисии?
Трябва и то без да се бавим! Ние от ИКЕМ ще съдействаме за това.