Странни идеи за милиони
Те може да изглеждат смахнати, но са успешни
Ако попитате десет случайно срещнати хора по улицата от какво биха имали нужда, за да стартират успешен бизнес и да забогатеят, вероятно девет от тях биха казали, че ще им трябва сериозна инвестиция или връзки. Всъщност, около нас има множество примери за бизнес начинания, в които не е инвестирано нищо на първоначален етап и въпреки това са се развили добре. Това могат да са консултантски бизнес, различни онлайн проекти, дейности в сферата на ПР или маркетинговите услуги и много други сфери. А по-долу ще ви запознаем с няколко откровено налудничави начинания, които въпреки това са донесли на своите създатели огромно богатство, в някои случаи надхвърлящо милиони долари.
Празна уеб страница
През 2005 г. Алекс Тю е студент във Великобритания, който търси всевъзможни начини да спечели пари, за да плати следването си. По онова време интернет вече се развива с бързи темпове, но все още е далеч от съвременното си влияние. Социалните мрежи и платформите за споделяне на видео все още не са натрупали популярност, а технологии като виртуалната реалност или „разширената“ реалност са в полето на фантастиката. Корпоративният свят вече вижда перспективите в онлайн рекламата, но все още няма кой знае какви възможности да присъства в дигиталното пространство.
На Алекс Тю му хрумва смахната идея – да създаде една празна уеб страница, без никакво съдържание и да обяви, че продава всеки пиксел в нея за 1 щ. долар. Нарича я milliondollarhomepage.com и я публикува в интернет. Вероятно си мислите, че никой не би рекламирал в подобен сайт? Помислете пак! Идеята се оказва толкова ненормална, че предизвиква огромен медиен интерес и дори водещи издания като BBC започват да пишат за нея. Това съответно води до сериозна посещаемост, което на свой ред привлича и рекламодателите. Както можете да се убедите, днес страницата е пълна с рекламни карета, а сред клиентите са марки от ранга на eBay, Yahoo!, BIG, The Times и др. Общите приходи на сайта през целия период на съществуването му са 1 037 100 щ. долара.
За какво си мислят мъжете
В началото на 2011 г. една книга изненадващо се превръща в истински бестселър в онлайн магазина Amazon.com и временно се продава дори по успешно от хитовите по онова време заглавия „Хари Потър и Орденът на Феникса“ и „Шифърът на Леонардо“. Автор е световно – неизвестният Шеридан Симов, а още по-любопитно е, че самата книга съдържа просто ... 200 празни страници. Заглавието на бестселъра е „За какво си мисли всеки мъж, освен за секс“ (What Every Man Thinks About Apart From Sex) и белите страници вероятно са своеобразен хумористичен отговор на съдържащия се в него въпрос. Първото издание на книгата е разпродадено за броени дни, а мнозина си я купуват, за да си водят записки в нея или просто като забавен подарък за свои приятели.
70 000 долара за ... нищо
Докато повечето компании биха се затруднили да убедят своите клиенти да си закупят от тях „нищо“, издателят на политически некоректни карти за игра Cards Against Humanity предприема точно такъв ход по време на Черния петък през 2015 година. Компанията обявява, че продава „нищо“ на цена от 5 щ. долара и дори дава странното обяснение, че „Най-добрата оферта за Черния петък е да си купиш нищо.“ Вярвате или не, но офертата се оказва привлекателна и компанията прави цели 71 000 щ. долара от продажба на „нищо“.
eBay консултации
Англичанинът Марк Радклиф започва своя бизнес с консултации по пазаруването в eBay в самото начало на века, осъзнавайки, че повечето му приятели не са особено запознати с платформата и имат нужда от помощ, за да се възползват от изгодните оферти в нея. През 2009 г. Радклиф е обявен от медиите на Острова за първия милионер, забогатял от такава дейност във Великобритания. По това време в неговата компания First2Save вече работят 20 души и тя разполага със собствен склад с площ 900 кв. метра. В гаража на Марк пък вече не са покупките на неговите клиенти от eBay, а чисто ново Ферари и Астън Мартин на стойност съответно 150 000 и 118 000 паунда.
Надуваем матрак под наем
Когато обмисляте какво да бъде следващото ви бизнес начинание, едва ли сред възможностите, които разглеждате, е отдаването под наем на един ъгъл от гостната ви стая с един надуваем матрак на него. Не прилича на сериозен бизнес, нали? Да, но точно така Брайън Чески е започнал своя онлайн проект Airbnb, който днес се оценява на впечатляващите ... 31 млрд. щ. долара. Правилно прочетохте. В началото Чески просто създава малък сайт, чрез който да предлага един матрак в квартирата си в Сан Франсиско, с включена закуска в цената. След това той постепенно качва на сайта и други оферти от свои познати, за да се превърне Airbnb днес в най-популярната платформа за споделяне на жилища с милиони оферти в стотици хиляди градове в целия свят.
Списъкът на Крейг
През 1995 г. американският програмист и предприемач Крейг Нюмарк създава първия си списък с полезна информация за събития в Сан Франсиско, който започва да изпраща на свои приятели. Година по-късно услугата става уеб базирана и получава името Craigslist (Списъкът на Крейг), за да се превърне днес в най-големия сайт за обяви от всякакво естество с версии за 70 страни по света. Започнал проекта с желание просто да създаде инструмент за споделяне на полезна информация, днес Крейг Нюмарк е милиардер от това свое начинание.