Строителите от порочните „ин-хаус“ поръчки искат да излязат на светло
Ще бъде направено всичко възможно договорите да бъдат преформатирани, така че строителните фирми да станат реални подизпълнители, yвepи пpeдceдaтeлят на съвета на директорите на „Автомагистрали“

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Ръководството на държавното дружество „Автомагистрали“ ще търси всякакви начини да преформатира „ин-хаус“ поръчките с пътните фирми. Така строителството на важни национални инфраструктурни обекти като автомагистрала „Хемус“ ще бъде подсигурено. Това заяви председателят на съвета на директорите Десислава Христова в интервю за BTV. По нейни думи строителните фирми искат да „излязат на светло“ и от доставчици на техника и материали, да станат истински подизпълнители.
Има правни механизми това да се случи. Ще преформатираме договорите по един или друг начин. Ние ще ги предложим на работната група, която днес бе обявена“, заяви Христова.
Припомняме, че служебният регионален министър Виолета Комитова разкри, че предишното ръководство на дружеството е възлагало дейности именно чрез "ин-хаус" поръчки. Така огромни суми пари са били превеждани авансово на строителните фирми, без да е ясно кога ще започне същинското строителство. Фирмите по подобни договори са прикрити като доставчици на техника и строителни материали. Новото ръководство на "Автомагистрали" се надяваше на санкция от парламента, за да може проблемът да бъде решен. Депутатите обаче решиха да гласуват 100 млн. лв. за зимното почистване, без да взимат отношение по „ин-хаус“ поръчките, които бяха централна тема в няколко заседания на Комисията по ревизия.
В последния момент се оказа, че никой няма да ни помогне“, коментира Христова.
Тя заяви, че ако нищо не се предприеме, огромни суми пари ще изтекат, проекти и завършени обекти няма да има, а дружеството ще фалира. Около 500 човека ще останат на улицата. Предишното управление на „Автомагистрали“ е разплащало ударно големи суми по много пера, заяви Христова.
За 2/3 от участъците на „Хемус“ има предплатени аванси, които дружеството няма как да си върне, въпреки че не е започнало никакво строителство. Причината е, че такива са клаузите по сключените договори. Ако строителството не се реализира фирмите могат да вземат и по 15% неустойка върху цялата сума по договор.
Ние трябва да излезем на светло. Плащания ще има, няма да има спрени магистрали, парите няма да изтекат и никой няма да остане на улицата“, увери Христова.