Над 170 вина ще се представят на Winebox Portfolio Tasting 2024
Светла Карабаджакова разказва за 5-ото издание на събитието

© ECONOMIC.BG / Winebox
Виното е контакт. Виното е комуникация, дори и без думи. Опитваш и мълчиш, понякога. Виното е любов. Любовта е най-положителната движеща сила на планетата.“
Така Светла Карабаджакова, управляващ собственик на компанията за внос и дистрибуция на вино, „Уайнбокс“ ЕООД, обяснява страстта си към „напитката на боговете“. Всъщност тя е доказателството, че жените не само обичат, но и разбират от вино!
Тази година ще се състои 5-ото издание на Winebox Portfolio Tasting и по този повод разговаряме със Светла.
Г-жо Карабаджакова, какво да очакват ценителите на хубавото вино в рамките на 5-ото издание на Winebox Portfolio Tasting 2024? С какво ще се отличи тазгодишното издание?
На 5-ото издание на Winebox ще покажем нови производители в портфолиото ни, както и нови вина и нови реколти. Новите ни производители са от региони, които досега не са били застъпени в нашия асортимент. Вече мога да кажа по-точна статистика – ще покажем не 150, а над 170 вина на 29 щанда.
Дегустацията ще се проведе в Гранд Хотел Милениум на 15 март, от 13.00 до 21.00 ч.
Пристигат представители на избите, които с нетърпение очакват да срещнат българския винолюбител.
Освен професионалните клиенти, които каним, на събитието ще очакваме и частни клиенти и винолюбители. Билети могат да се закупят от ТУК, като до 8 март билетите са с цени за ранно записване.
В програмата на събитието отново са заложени майсторски класове и вероятно вече имате доста записвания. Бихте ли разказали повече за тях?
Подготвихме 4 уникални Майсторски класа с водещи имена от международната сцена.
Лектор на Майсторския клас за Шампан ще е г-жа Еси Авелан, Master of Wine. Еси е съавтор на Винената енциклопедия на Christie’s в секцията пенливи вина и шампанско. Тя идва за първи път в България, нивото ѝ на тема пенливи вина и шампанско е несравнимо. Темата на Майсторския клас на Еси е "Елегансът та Шамапан, изразен чрез Блан де Блан". Ще отворим шампански от топ реколти, и от магнуми (бутилка 1.5 л).
Друг изключителен Клас е този с 5 бели вина от Бордо. Българинът познава предимно червените вина от този регион. Сега ще предоставим възможност да опита бяло вино от 5 реколти, вертикална дегустация, като звездата на Класа е реколта 2004 г., 20-годишно бяло Бордо.
Собственикът на изба Emilio Moro, Хавиер Моро, лично ще представи 7 изключителни вина от регион Рибера дел Дуеро в Испания в друг Майсторски клас. Отново с вертикална дегустация и топ реколти от няколко от знаковите вина на избата.
Следващият Клас е с вертикална дегустация на Амароне Резерва от региона Венето на изба Zenato. Лектор ще е Патрик Дитерих, с над 20-годишен опит в областта на италианските вина и с интересни истории около тях.
Какви са Вашите наблюдения през годините, увеличава ли се интересът на българите към по-доброто познаване на виното?
Определено е така. Българинът, в по-голямата си част, е устойчив във вкусовете си, но и любопитен. Точно затова винаги се стремим да обновяваме асортимента си, за да имаме какво ново да покажем и да привлечем още и още любители на виното.
А как се променя вкусът на българите спрямо виното и на какво, според Вас, се дължи тази промяна?
Голяма част от консуматорите на вино в последните години преминават към по-високо качество за сметка на количеството. Със сигурност COVID повлия. Хората предпочетоха да наблегнат на качеството, тъй като цената на виното за вкъщи е различна от цената на виното по ресторантите, което е нормално. По този начин клиентите успяха да опитат и предпочитаха да пият по-висок клас вина.
Мъжете или жените пият повече вино и какви са разликите във вкусовете?
Според нашата статистика – мъжете. Също така по-голяма част от клиентите на по-специални вина са мъже. По-големият процент от жените предпочитат предимно бели вина, розета, просеко – вина, които са подходящи за ежедневна консумация, без да изискват задълбочаване – неангажиращи вина.
Самата вие, като експерт, какво вино предпочитате и защо?
Пия различни вина, в зависимост от настроението, храната, момента.
Мога да кажа, все пак, че отдавам най-голямо внимание на пенливите вина. Обичам мехурчетата. Дават ми специално настроение.
Според вас, трябва ли да има конкретно време и повод да се пие вино, или всичко трябва да зависи от настроението?
Отправната точка е настроението. Нямаме нужда от специален момент, за да отворим бутилка вино. А когато имаме специални поводи, то е “a must” (задължително – бел. ред.). В лежерните дни обичам да започвам деня с чаша шампанско. Използвам всеки повод, когато имам гости да отворя бутилка. Самото отваряне на виното се е превърнало в ритуал по някакъв начин за хората, които го обичат – дали, за да го сервират към менюто си, дали просто да се насладят на момента, или за да изследват нова бутилка вино, непозната за тях до този момент, или просто да побъбрят с приятели на чаша вино.
Бихте ли разказали накратко как решихте да влезете в света на виното, как създадохте компанията и как стигнахте дотук?
Попаднах случайно в отдел „Напитки" на „Метро Кеш и Кери България“ преди около 20 години. Това беше моят старт с виното. Потопих се в материята, започнах да я изучавам, да се развивам, да дегустирам. След няколко години работа там дойде моментът за собствения бизнес. Партньорът ми в живота тогава ми повлия да взема това решение. Нямах сили да започна сама, затова и поканих партньор, на който винаги ще съм благодарна, че се отзова. Беше трудно. Нелепо е да мислиш, че след като си стартирал бизнеса, след 2 – 3 години вече ще си успял. Аз обаче така си мислих в началото.
Години наред, почти денонощна работа и отдаденост, така стигнах дотук. И най-вече – с любовта към това което правя, с енергията да напредвам и да се развивам, това е моята мотивация. Заедно със старта на „Уайнбокс“ дадох живот и на моя прекрасен син – две в едно. От 2018 г. ръководя и управлявам фирмата самостоятелно, заедно с моя екип, на който също съм изключително благодарна. Те са с мен от години, като едно голямо семейство. За повечето от тях това е поредно Winebox Portfolio Tasting, в което участват. Имат опит, разчитам на тях, делегирам им и те се справят чудесно.
„Уайнбокс“ работи с подбрани изби, за да селектира най-добрите вина за клиентите. Но как избирате конкретните изби? Кои са основните Ви критерии?
Критериите ми за избор на производител са качество-цена-маркетинг. Но много често, когато се колебая между няколко изби с подобен асортимент, избирам по друг критерий. Избирам хората. Нещата се получават добре, когато имаш подобна визия за бранда, когато имаш добра комуникация, когато имаш подобен вайб и начин на мислене с човека отсреща.
Как планирате да продължите развитието на компанията?
За „Уайнбокс“ има още пазари за завладяване. Има още винарни и региони, които да добавяме в асортимента си, за да сме атрактивни за нашите клиенти, за да им доставяме удоволствие, за да ги изненадваме. Със сигурност ще има и още събития. Виното е история, която не свършва, история без край.
Информация за Голямата Дегустация можете да откриете ТУК.
Билети може да закупите от ТУК.
Не забравяйте, до 8 март билетите са на цена Ранно записване – както за дегустацията на 15 март, така и за Майсторските класове, които се провеждат на 16 март. За Класовете местата са ограничени.