Свръхпредлагането ще сложи край на бичите пазари
Няма нужда от увеличение на лихвите
Инвеститорите винаги очакват нещо да се обърка, когато нещата се развиват добре. На фона на цените на акциите, които достигат исторически върхове, трейдърите се опасяват от високите лихвени проценти и потенциалното им отрицателно влияние върху икономическия растеж, от ускоряването на инфлацията, от по-високите заеми, оценки на компании и имоти, пише Barron’s.
Високите лихви обаче вероятно няма да сложат край на бичия пазар, като те винаги са били опасение за пазара и за икономиката като цяло. По-високите им нива могат да оскъпят всичко, включително ипотеките и заемите. Също така те могат да затруднят стартирането и растежа на даден бизнес.
За пазарите растящите лихви обикновено водят до натиск върху цената спрямо печалбата. Причината, разбира се, е в математиката. Ако инвеститорите се сблъскват с по-високи лихви върху облигациите си, те търсят по-голяма възвръщаемост от акциите, а по-голямата възвръщаемост утре значи по-ниска цена на акцията днес.
За момента ускорението на инфлацията не е значително. Доходността по 10-годишните държавни облигации в САЩ достигна около 1.7% спрямо скорошните рекордно ниски нива, като въпреки това остава по-ниска спрямо нивото си в края на 2019 г. Тези корекции не са достатъчни, за да натежат на икономическия растеж, но при достигане на ниво от 3% и повече, ситуацията може да се промени.
Прогнозите за инфлацията могат да бъдат изчислени въз основа на разликата в доходността по традиционните правителствени облигации и доходността по защитените от нея ценни книжа. Като цяло номиналната стойност на последните се повишава успоредно с индекса на потребителските цени. Разликата в доходността между традиционните облигации и защитените от инфлация, е нивото на показателя, при което инвеститорите генерират една и съща възвръщаемост от двете.
Днес доходността по 10-годишните ценни книжа е около 1.7%. Доходността по 10-годишните ценни книжа, защитени от инфлация, е -0,7%. Това означава, че е необходимо инфлацията да е на ниво от около 2.4%, за да може притежателите на облигации да генерират еднаква възвръщаемост.
Инвеститорите трябва да следят растежа й, но трябва да са по-разтревожени относно скорошните продажби на акции от богати компании. QuantumScape, Nikola и Canopy Growth са три добре печеливши дружества, които продадоха или планират продажбата на повече акции.
QuantumScape е стартъп, произвеждащ батерии за електрически превозни средства, който не генерира значителни продажби. Компанията се нуждае от пари в брой, за да постигне комерсиализацията, която очаква до средата на десетилетието. Въпреки това стартъпът приключи 2020 г. с 1 млрд. долара в баланса си. Очаква се компанията да изхарчи над 100 млн. долара през 2021 г., като плановете са да набере около 400 млн. долара в продажба на акции през март.
Nikola също не генерира значителни продажби все още. Компанията приключи 2020 г. с около 840 милиона долара в баланса си - достатъчно, за да изгради първия си завод за производство не електрически камиони. Дружеството обаче реши да набере още средства през този месец. Производителят на канабис Canopy има около 1.5 млрд. долара в кеш. Въпреки това дружеството сключи споразумение за кредит на стойност 750 млн. долара при лихва от около 9.5%. Нещо повече - компанията взе решение за продажбата на нови акции за 2 млрд. долара.
Акциите и на трите компании поевтиняха средно с по 15% след обявяването на плановете им за набиране на капитал. Инвеститорите и анализаторите изглежда са малко притеснени и объркани от плановете на ръководствата. Анализаторът на Stifel Андрю Картър пише, че действията на Canopy предизвикват по-скоро въпроси, отколкото отговори.
Има нарастващ брой данни, според които проблемът може да се превърне в по-голям повод за тревога. Емитирането на акции се увеличава с над 100% на годишна база. Мениджърите разглеждат пазара и текущите оценки им сигнализират, че сега е подходящ момент за продажба. Въпросът оттук насетне е дали ръководителите ще се окажат прави и дали инвеститорите ще стигнат до същото заключение.