Готови ли са служителите за технологичния маратон?
Компаниите лидери имат специална грижа за обучението и развитието на своите служители
Технологичните компании се развиват бързо, все по-бързо и това още повече ускорява целия ни живот. Обучението и развитието на хората в компаниите става ключов фактор в този маратон. Но колкото по-голяма става тази динамика, толкова по-трудно е човек да се откъсне от работния процес и да се фокусира върху собственото си развитие. Затова за хората, които отговарят за обучението и развитието, е предизвикателство умело да интегрират обученията в работния процес. Това означава да се намерят гъвкави варианти, в които всеки може да се впише.
Изискването е обученията да имат максимална прагматична насоченост, споделя Емил Минев, старши мениджър “Обучения и развитие” във финтех компанията Paysafe.
Учене през целия живот
Човек се учи, докато е жив – сега тази поговорка важи с още по-голяма сила. Динамично развиващите се компании имат задачата да подготвят своите хора за бъдещето. Скоростта на промяната е толкова висока, че никой не може да каже какво предизвикателство ще е на дневен ред само след дни. Но компаниите, които държат да са пазарен лидер, подготвят своите хора да са в крак с промяната. Постоянно се раждат нови професии и все по-ключово за всеки става умението за учене. Това изисква да може да се прехвърля предишен опит в нова ситуация, с която човек не се е сблъсквал. Тези, които го умеят, са по-успешните във всякакви кризисни моменти, но и в самото напрегнато всекидневие.
Спреш ли да учиш дори за малко, вече са те изпреварили“, казва Емил Минев.
В унисон с промяната
Пандемията преформатира обученията и те преминаха в онлайн вариант. Самите програми също променят своя фокус – за мениджърите например е важно как да работят в екип при изцяло дистанционна работа, как да се грижат за здравето и ангажираността на хората от екипа, справяне с променения ритъм на живот, управлението на ефективността и продуктивността. Дистанционната форма на обучения има своите предимства и недостатъци и е важно да се постигне „златната среда“, като се извлече възможният максимум.
Промените в обученията са основно в три направления – формат, теми, ефективност. Програмите са преструктурирани, за да отговорят на новите предизвикателства. В Paysafe отбелязваме ръст на часовете, прекарани от служителите в обучение.
Бъди активен
Насърчаваме култура, в която всеки служител сам е отговорен за собственото си развитие. Никой не бива да чака компанията да е активната, тя да предлага всичко. Всеки трябва да има стремежа да надгражда своите знания, умения, квалификация, като не бива да се ограничава само до това, което организацията ще му предложи като възможности за обучение. В интернет има много ресурси, които позволяват на всеки да се възползва от онова, от което има конкретна необходимост да развива. Компанията обаче може да предложи програми с целенасочен прагматичен фокус, казва Минев.
Разширяване
Когато започнах работа в Paysafe, в българския офис работеха 500 души. Сега екипът надхвърля 1400 души, а глобално е с над 3400 служители. Динамиката на бизнеса е много голяма и се увеличават изискванията към това какво знаеш, можеш и как се справяш. Ако не се развиваш, просто отпадаш", смята Емил Минев.
С развитието се появяват нови технологии и всеки трябва да е на гребена на технологичната вълна. Това налага да се правят постоянни обучения. Недостигът на квалифицирани специалисти насочва да се търсят и хора с някакви познания в областта, които обаче нямат опит, но чрез стажантските програми може да се развият.
"Нашата мултинационална група постоянно се разширява, непрестанно израстват нови мениджъри, вливат се и нови специалисти, които трябва да са в крак с темповете и развитието на организацията. Има и роли, които са уникални, тъй като те се появяват вследствие на технологичната и житейската динамика."
Така например в университетите няма специалност "Продукт мениджмънт", но някой трябва да управлява и този процес в компанията. Затова Paysafe разработва специална стажантска програма, която стартира през септември, и ще даде възможност на млади хора да придобият конкретни знания и умения за тази роля, преминавайки през структурирана практическа 6-месечна програма. Тя ще им даде летящ старт в тази модерна и динамична професия "Продукт мениджър".
Кой кораб ще потъне
Днес всяка организация има нужда от обучение и развитие на своите служители. Колкото повече хора работят в нея, толкова по-голяма става тази необходимост. Да имат специален екип, който да се занимава с обучението и развитието, може да си го позволят само по-големите структури, но и по-малките също имат нужда да инвестират в обучението и развитието на своите хора.
Особеното при технологичния бизнес е, че неговият основен капитал са неговите служители. Ако хората не се развиват, компанията също не се развива“, напомня Емил Минев.
Ако служителите не са в крак с технологичния развой и не са още по-напред в бъдещето, организацията ще спре да е адаптивна към промените, тя няма да създава тренд, няма и да може да следва тренда, който другите налагат. Постепенно ще изостане и ще загуби своя бизнес. Самите служители няма да приемат да са в потъващ кораб, те ще започнат да напускат още при първите симптоми на изоставане. Хората трябва да се чувстват ангажирани с работата, която вършат, да имат всички необходими ресурси за това, но и да виждат перспектива за компанията. Затова правим много проучвания, с които следим пулса на организацията. Особено в ситуацията на пандемия трябва под око да се държи мотивацията, ангажираността и настроението на хората.
"При дистанционната работа не бива да се губи връзката със служителите – локално и глобално. Чрез проучванията разбираме, че кариерното развитие за хората в компанията е важно. Ако не реагираме на този техен стремеж, който включва под някаква форма обучението, ако не се грижим за това, те ще загубят ангажираност към компанията", казва Минев.
Иновации
Екипът трябва да предлага иновативни подходи в обученията, но и иновации в начина, по който стават самите обучения.
"Искаме да направим учебния процес по-интегриран в самата работа – това няма как да стане, ако екипът, който го прави, не е на върха на вълната в тази област. Добре трябва да се познават новите технологии в обученията и да се намира най-адекватният начин за тяхното прилагане в конкретната среда на фирмата. Постиженията на науката не бива да се подминават, а те трябва да са ключ към новите начини за усвояването на повече знания. Това би позволило да се правят по-успешни обучителни програми."
Технологиите създават новите технологии във всички области. Голям бум настъпва и в самите технологии, свързани с обучението. Виртуалната и добавената реалност навлиза във всекидневието на хора, които се занимават с техническа поддръжка например. Конкретен случай – всеки, който работи отдалечено от централния офис, разполага с очила за добавена реалност. През тях виждат и други експерти на компанията, които дават насоки как да се справи. Очилата за виртуална реалност ще навлизат в обученията, но това ще зависи и от сферата, в която дадена организация работи. По-важното в момента е не просто да се използва нова технология заради самата технология, а на хората да се дадат повече възможности за тяхното развитие, да имат избор какви обучения да предпочетат. В ерата на информацията най-трудно е човек да отсее правилната за него информация и това важи за обученията и развитието.
Адаптивността на обучителите
Обучителните компании също са изправени пред новото предизвикателство. През миналата година станахме свидетели на организации, които не успяха да се адаптират към промяната и центробежните сили ги изпратиха в небитието. За бизнеса с обучения е много важно хората в него да се развиват. Само така той ще е адаптивен към динамичните промени на средата. За да предлагаш адекватните решения за другите, първо трябва да намериш адекватните решения за самия себе си.
Кой кой е
Емил Минев се присъединява към Paysafe Group през 2016 г., където поема ръководната роля за обучението и развитието на над 3 000 служители в международен мащаб. Отговорен е за разработването и управлението на международно признати програми за мениджърски и лидерски умения, управлението на глобални и локални обучителни инициативи, както и за цялостния процес на обучение в компанията. През своя кариерен път е бил ангажиран с разработване и въвеждане на разнообразни обучителни програми в Европа, Близкия Изток и Азия, както и за управление на цялостни процеси в развитието на хора, управление на представянето и ангажираността на служителите, кариерно развитие и управление на таланта в международни организации.