Tek Experts: по облаците до Лагос
Аутсорсинг компанията открива първия си офис в София и вече оперира в Китай, Малта, САЩ, Коста Рика, Виетнам и Нигерия

© ECONOMIC.BG / Икономика/Красимир Свраков
Лъчезар Лозанов
Tek Experts е международен доставчик на аутсорсинг услуги и софтуерни решения за бизнеса. Компанията е основана през 2010 г. Открива първия си офис в София и вече оперира и в Китай, Малта, САЩ, Коста Рика, Виетнам и Нигерия. „Компанията се развива изключително бързо в България. Въведохме редица нови услуги тук и продължаваме да се разрастваме, откакто отворихме врати през 2010 г. Плановете ни за бъдещето са амбициозни и вълнуващи“, казва Лъчезар Лозанов, мениджър на компанията за България и Малта.
Аутсорсинг секторът безспорно е интересен, но аз забелязах Tek Experts, когато прочетох, че фирмата открива център за обслужване на клиенти в Лагос, Нигерия. Разрових се и открих, че името излиза и в репортажи на американски и световни медии, включително и като пример за корпоративна култура, която пази баланса между личния живот и кариерата на служителите си. Затова потърсих Лъчезар Лозанов, за да ми разкаже повече за Tek Experts.
„Tek Experts партнира с най-големите водещи IT компании, търсещи експертна подкрепа в световен мащаб - както в техническата поддръжка, така и в разработката на софтуер и професионални услуги. В самото начало служителите наброяваха едва 20 човека, а сега сме над 500 само в България. Амбицията ни е до края на 2018 г. да наемем още 600 души. В момента имаме повече от 3000 служители по целия свят”, казва Лъчезар Лозанов. Той пояснява, че фирмата тръгва към света от София, защото у нас има дълги традиции в развитието на таланти в областта на точните науки и това им позволява да създадат платформа за бъдещ растеж и по света.
Подобно на много IT аутсорсинг компании, компанията няма български клиенти, но това може да се промени в бъдеще. Tek Experts започва своята експанзия, като се фокусира върху техническата поддръжка, след което разширява дейността си в посока професионални услуги в сферата на quote to cash продукти, базирани на облачни технологии, и „всичко това се дължи на местната експертиза“. „С напредването на технологиите очакванията на клиентите се повишават и те търсят все по-задълбочена експертиза, а ние сме готови да им я предоставим именно заради професионалистите в България“, допълва Лозанов.
С мениджъра на Tek Experts си говорим и за развитието на аутсорсинг бизнеса у нас. Той смята, че заради натрупания опит, добрите технически и езикови познания, България ще продължава да бъде предпочитана дестинация за предоставяне на IT услуги. „Откакто стъпихме в България, бизнесът се промени много. Нашата компания и обхватът на услугите, които предоставяме, се увеличиха значително – това важи и за броя на нашите клиенти. С напредването на технологиите индустрията се променя, AI (изкуственият интелект) навлиза все повече, техническата подръжка като услуга се автоматизира, което в бъдеще ще повлияе върху компании, които предоставят базова техническа поддръжка – например кол центровете. „Това, което има по-голямо въздействие върху компании като нашата, са все по-високите изисквания на клиентите – вече не става само въпрос за това да имаш само техническата експертиза, а и да можеш да градиш връзки с клиентите, да покажеш емпатия, разбиране и отношение. Машините не биха могли да заместят тези умения, а и не се състезаваме с технологиите. Ние сме експерти в сферата на технологиите с умения и опит, които не биха могли да бъдат заменени от машини или роботи“, казва той.
По-рано тази година Tek Experts откри първия си център за обслужване на клиенти в Лагос, Нигерия. Янив Натан, основател на Tek Experts, определя страната като „друга локация с голяма техническа експертиза в същата часова зона, която да притежава всички характеристики и потенциал, характерни за София“. Лозанов допълва, че целта е по-мащабна: „да откриваме и развиваме талантите, и в този случай да подобрим уменията и опита на местните специалисти в сектора на IT услугите“. Над 300 служители са преминали обучение и вече предлагат качествено обслужване на клиентите по целия свят.
Лъчезар Лозанов подчертава, че аутсорсинг фирмите трябва да са готови да преосмислят своята роля и услугите, които предоставят, така че да могат да отговорят на променящата се среда. „Способността да се учиш и да се променяш бързо ще бъде от решаващо значение, ако компаниите искат да останат релевантни към динамиката на пазара“, споделя той. Затова съветва предприемачите, които търсят излаз на международни пазари, да опознаят добре локалния пазар с неговите специфики и нужди, за да бъдат конкурентни.
А пазарът изисква промяна и на корпоративната култура. В свой репортаж американската тв Fox21News показа пример за служителка на компанията, която е майка на 8 деца. Тя успява да се върне на работа, благодарение на по-гъвкавите условия на заетост. Tek Experts прилага модела Follow-the-Sun и оперира денонощно, като поддържката на клиентите се осъществява чрез екипна работа от различни чaсови зони, така че да няма нужда от нощни дежурства или дълги смени. Това вероятно е и начинът хората, а не машините и роботите, да управляват „облака“, който прави дигиталния свят човешки. Докъде ще стигне той, е въпрос на технология.