Транспортни фирми в Пловдив са усвоили неправомерно над 30 млн. лв.

Шефовете им са представяли документи с манипулирани данни, а общинските служители не са изпълнявали задълженията си да проверят достоверността им

Транспортни фирми в Пловдив са усвоили неправомерно над 30 млн. лв.

Снимка: Красимир Свраков

2135 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Две от основните транспортни фирми, обслужващи градския транспорт в Пловдив и Асеновград, са усвоявали неправомерно субсидии от държавния и общинския бюджет. Фирмите „Хеброс бус“ и „Автотранс 2000“ са преправяли документи, за да получават помощи в размер на над 30 млн. лв. Това стана ясно от брифинг на ОД на МВР – Пловдив и Икономическа полиция. В схемата има замесени и общински служители.

Шестима души са с повдигнати обвинения. Двама от тях са управителите на двете дружества, а четирима са от общинските администрации на Пловдив и Асеновград, заяви комисар Славчо Алексиев, началник на Икономическа полиция.

Две от лицата са привлечени като обвиняеми за документни измами, а другите четирима служители са с обвинения за длъжностни престъпления, тъй като не са осъществили контрол”, посочи Алексиев.

От 2016 до 2021 г. фирмите са подавали отчетни документи за изплащане на суми за подпомагане, като са декларирали, че работят на загуба – спад на пътникопотока, на продажбите на билети, както и на база изготвени пътни листове, в които посочвали по-голям пробег, изминат от автобусите.

Обвиняемите служители от общините Пловдив и Асеновград не са извършвали необходимия контрол и проверка на представените документи. Така не са установили, че подадените документи от фирмите не отговарят на истината.

Според разследващите „Хеброс Бус“ е присвоила малко над 21 млн. лв., а „Автотранс 2000“ – около 11.5 млн. лв. за транспортни услуги, извършени на територията на Пловдив, както и над 45 хил. лв. за такива в Асеновград.

Две общински дружества се грижат за организацията на транспорта и трафика в града – ОП „Организация и контрол по транспорта“ и „Паркиране и репатриране“. И двете се ръководят пряко от зам.-кмета по транспорта Тодор Чонев.

Кметът на Пловдив Здравко Димитров заяви пред медии, че към момента няма основания за оставката на Чонев и другите общински служители. Той допълни, че не знае дали има опасност градският транспорт в града да спре. Днес ще бъде организирана среща с другите фирми, опериращи на територията.

Питай превозвачите за това дали ще спрат автобусите. За мен градският транспорт спря, още когато бе приватизиран. Със сигурност ще форсираме създаването на общинско предприятие за градски транспорт”, заяви кметът.

Пловдив е единственият град в страната, където целият градски транспорт е поверен на частни фирми. Превозът на пътниците е възложен на консорциуми, в които участват по няколко фирми. Обединенията са сформирани от фирмите „Автобусни превози-Пловдив“, „Хеброс бус“, „Автотранс 2000“, „КТК Златанови“ и са спечелили обществените поръчки. На търговете през последните години нямаше други кандидати.

Около 7 млн. лв. от общинския бюджет са получили фирмите само за тази година. Отделно през септември общината гласува още 1 млн. лв. на превозвачите заради претенциите им, че трупат загуби предвид пандемията.

Подкрепи Economic.bg