Транспортът в София ще се плаща по нова схема от 1 януари 2023 г.
Столичният общински съвет прие новата тарифна политика на градския транспорт, която въвежда билети за време и различни превозни документи

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Столичният общински съвет прие новата тарифна политика на градския транспорт на града. Тя въвежда билети за време с възможност за прекачване до 30 минути на цена 1.60 лв. и до 60 минути на цена 2.20 лв. Валидацията става задължителна при качване в превозното средство. Ако билетът не е валидиран, пътниците ще заплащат глоба от 3 лв.
Хартиеният билет, за който пътниците сега плащат 1.60 лв., не се премахва, но цената му се увеличава на 2 лв., като той ще може да се използва за еднократно пътуване без право на прекачване. Отново ще се купува от водачите в градския транспорт или на каси.
Общинските съветници въведоха и т.нар. „бял билет“, който ще бъде безплатен за всички пътуващи в града, когато въздухът е замърсен. Той ще се въвежда по предложение на кмета на София.
Социална или ориентирана към печалба политика?
Сериозна дискусия предизвика отпадането на месечните карти за една линия за ученици, студенти и пенсионери. Те се заместват от месечни карти за всички линии. Според общинските съветници от БСП така се ощетяват най-нуждаещите се групи от обществото. Иван Таков (БСП) предложи те да останат, както и да се запази цената от 1.60 лв. за билета за еднократно пътуване, но предложенията му не бяха приети. Милка Христова (БСП) заяви, че транспортът е социална услуга.
По предложение на Зафир Зарков (ГЕРБ-СДС) бе прието месечните карти да се адаптират към новата тарифна политика в срок до края на годината, а не от 1 септември тази година. Зарков се съгласи, че мобилността е социална услуга, но подчерта, че трябва да се търси баланс между приходите и разходите. Според него дори с отпуснатите средства при актуализацията на бюджета градският транспорт в София продължава да търпи сериозни загуби. Той напомни, че в транспортните дружества работят 8 хил. души.
Новата тарифна политика ще се въвежда поетапно до 1 март 2023 г. Дългосрочните превозни документи ще влязат в сила от 1 септември 2022 г., а краткосрочните – от началото на следващата година (1 януари 2023 г.)
Главната цел на електронните почасови билети и новото тарифиране е по-пълноценно да бъде използвана тикет системата, въведена преди 2 години в София, която струваше 100 млн. лв. Симеон Ставрев от „Демократична България“ направи предложения, промените в наредбата да влязат в сила едва след одит на системата, но то не бе прието. В сряда кметът Йорданка Фандъкова заяви, че одит ще бъде назначен.
Също така общинските съветници се надяват да направят по-привлекателен транспорта за всички жители на столицата, така че да намалят ползването на лични автомобили, но и да увеличат приходите на транспортните дружества – „Центъра за градска мобилност“ и „Метрополитен“, които трупат сериозни загуби заради пандемията и високите цени на горивата и електроенергията.