Туризмът в София е в капан – без стратегия и конкретни проекти
Столична община е длъжник не само на туристическия бранш, но и на гостите на града, казват от бранша

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Липсата на стратегия в българския туризъм не е ново явление, но в последната година този проблем сякаш вече излиза извън контрол. Кризите, които връхлетяха сектора, бяха много – започвайки със здравната криза и войната в Украйна през замърсяването на водите в Черно море и липсата на сняг в планините та чак до конфликта в Израел. Всичко това вкара сектора в спирала от проблеми.
Къде се намира София в цялата картина?
Оказва се, че София също е в капана на липсата на стратегия. Без конкретни проекти и с много спрени такива българската столица се бори наред с останалите европейски центрове за интереса на туристите.
Столична община е длъжник не само на туристическия бранш, но и на гостите на София“, каза пред Economic.bg Стефан Бозаджиев, член на Съюз на екскурзоводите и управител на „Люба турс“.
Според него София има голям потенциал за развитие като туристическа дестинация, но конкретни действия към момента не се предприемат.
Проблемите пред столицата са много и докато не се изгради ясна стратегия за туризма на града, няма как да се подобри ситуацията.
Както някои от моите колеги се шегуват – най-хубавото в столицата е, че Пловдив е на час и половина от нея“, казва Бозаджиев.
Според него това, което липсва на София, е обща целенасочена политика.
Говорим си за Бранд България, но има огромна възможност и за Бранд София.“
Според Бозаджиев трябва целенасочена политика за реклама, която да превърне София в предпочитана дестинация и да спрем да се рекламираме като място за евтин уикенд туризъм.
Оценката на бранша
Средната оценка, която туристическият бранш в София сам си поставя, е 4.7 от 10, стана ясно по време на представянето на междинни резултати от допитване на Общинско предприятие „Туризъм“ при Столична община, което беше представено по време на изложението „Ваканция и СПА“ в София.
В допитването са взели участие 724 души, които са част от туризма в София. Сред тях са хотелиери, екскурзоводи и собственици на заведения.
От резултатите става ясно, че очакванията на бранша за развитието на града са положителни, но липсата на маркетинг, както и лошата инфраструктура оказват негативен ефект върху сектора. Според взелите участие в анкетата всичко би се подобрило, ако има по-добро партньорство с Министерството на туризма и Столична община. А основният канал за привличане на туристи са социалните мрежи.
Развитие на София?
Новото управление на София си е поставило за цел да работи в посока развитие на природен парк „Витоша“, както и някои проекти, свързани с минералната вода на града. Какви са конкретните проекти, така и не стана ясно от отговора на Людмил Пелов, директор на Общинското предприятие „Туризъм“ към Столична община, на въпрос на Economic.bg.
Всъщност от неговото изказване стана ясно, че София има големи амбиции за развитие, но без конкретика.
По време на дискусията, посветена на София, участие взеха и уредници от Регионалния исторически музей – София, които също заявиха амбиция за стартиране на различни инициативи, свързани с интерактивни дейности на територията на музея. Но отново конкретни решения на проблеми, които бяха засегнати по време на дискусията – като неподдържаната градинка пред музея и отворените разкопки пред бившият хотел „Шератон“ – не бяха намерени.