Търговските наеми остават под нивата отпреди кризата
Малките местни търговци местят бизнеса си по търговските улици и излизат от големите центрове

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
И ако пандемията и принудителните затваряния са проблем за някои сектори, то за други те са шанс за неотложни ремонти, отлагани дълго във времето. Голяма част от търговските центрове използваха трите вълни на пълно или частично блокиране като възможност за преустройства и освежаване. Само в столицата са реновирани и ремонтирани различни зони в три от големите молове.
Въпреки пандемията през първото полугодие на 2021 г. предлагането на модерни търговски площи в София се запазва и остава стабилно – 390 хил. кв. м, сочи изследване на Colliers. То проследява тенденциите при пазара в България.
Усвоените площи в София са малко над 10 хил. кв. м, което се дължи основно на откриването на магазини на известни европейски марки. В сравнение с миналата година данните показват ръст на усвоените площи в търговските центрове, но все пак не достигат пика от началото на 2019 г. – над 21 хил. кв. м.
Нивата на предлагане на търговските площи в търговските паркове в столицата се задържат на 66 хил. кв. м. С развитието на сегмента, обогатяването на микса от наематели доведе до почти пълна средна заетост в тях – 99%, сочи проучването. Големите хранителни вериги също се фокусират върху реновацията на магазините си и въвеждането на каси за самообслужване.
По отношение на търговските улици в столицата, проучването показва, че нивата на заетост остават стабилни. Булевард „Витоша“ бележи лек спад в свободните площи за първото полугодие на годината – от 9 на 7.5%. Търговската столична улица регистрира и спад от 8 на 4% в движението на наематели.
Проучването сочи, че през първите шест месеца на 2021 г. наемните нива в София остават непроменени, а именно 34 евро на кв. м за търговски център, 50 евро на кв. м на бул. „Витоша“, а за търговските паркове – между 8 и 10 евро на кв. м. Цените на наемите остават по-ниски, отколкото преди пандемията.
Новата тенденция, която се заражда покрай пандемията, е релокирането на малки градски търговци, които местят бизнеса си по търговските улици и излизат от търговските центрове. Секторите на търговията са различно засегнати от промененото ежедневие на хората в условията на пандемия. Промените на пазара дават възможност на някои играчи да разширят присъствието си на места, които по-рано са били трудно достъпни за тях. Гъвкавостта на страните при сключването на сделки ще бъде ключов фактор през тази и следващата година, показват изводите от проведеното проучване.
Онлайн търговията се превръща в основен канал, чрез който редица компании поддържат връзка с клиентите си. Коронавирусната пандемия ускори дигиталната трансформация на бизнесите в България, засили темповете на сливане на физическата и онлайн търговия. Водещите марки в страната доказват ефикасността на обединението на каналите, в подкрепа на предпочитанията на клиентите като метод за пазаруване, вместо да третират онлайн магазините и физическите магазини като отделни обекти.