Търсенето на ръководни кадри се завръща
Пандемията замрази процесите по наемане на среден и висш мениджмънт на 90%

© ECONOMIC.BG / Unsplash
След застой от почти две години в структурите на корпорациите заради пандемията, бизнесът отново иска да се разраства и ще има нужда от повече мениджъри. Това показва проучване на Wyser, глобална компания за подбор на управленски кадри и висш мениджмънт, част от GI Group. Изследването е направено сред 120 компании, които са специализирани в секторите финанси, енергетика, логистика и технологии. Моделът на работа в тях е предимно хибриден, като се очаква той да продължи и след като пандемията отшуми.
„Управлението на компаниите по време на COVID беше предизвикателство за мениджърите, независимо дали бизнесът им растеше заради световната пандемия или се учеше да оцелява при новите условия. Периодът на адаптация обаче приключи и компаниите са отворени за наемане на нови управленски кадри и професионалисти“, коментира пред Economic.bg Ивелина Петкова, изпълнителен директор на Wyser България.
Какви качества търси бизнесът?
Постпандемичните времена и в същото време безграничните възможности на настоящето изискват специални хора и умения, за да изведат една компания до лидерски позиции, посочва Петкова. Тя добавя, че промяната се превръща в нещо постоянно и затова мениджърите, които не просто се адаптират, но и се възползват от нея, са сред най-търсените на пазара на труда.
Безапелационно уменията с най-голяма стойност, които компаниите търсят в управлението, са: фокус към решаване на проблемите, критично мислене, лидерски подход, комуникационни способности, взимане на решения, креативност, емпатия, желание за самоусъвършенстване, управление на стреса“, добавят от Wyser.
Но тези умения вече не са достатъчни. Най-добрите управленски кадри трябва да могат да ги прилагат в изцяло дигитална среда, имайки предвид новата тенденция за хибриден модел на работа.
Проучването на Wyser показва, че новото време налага и нови изисквания към мениджмънта. Дигитализацията в компаниите се разви с бурни темпове заради пандемията и техническите познания и развойна дейност са задължителни за управленските кадри. Иновациите ще станат по-важни в COVID ерата, а и след нея, и хората на ръководни позиции ще трябва задължително да придобият умения и познания в сферата на технологиите.
Качествата, които според проучването ще насърчават растежа
На първо място остава търсенето и реализирането на нови партньорства като ключово умение на мениджмънта в компаниите. Според Петкова правителството трябва да преосмисли политиките си, тъй като потокът на инвестициите в България се свива и това не е добър сигнал.
Успешният екип
За да се развива една организация, мениджърите трябва да създадат такъв екип, който да следва стратегията на компанията.
Перфектният екип е много повече от събиране на определени хора, притежаващи квалификация. Ключът се крие в лидерите, които трябва да съумеят да развият индивидуалните качества на всеки един член от тази група“, добавя Петкова.
Тя пояснява, че въпреки преминаването в хибриден или напълно дистанционен режим на работа, т.нар. „меки умения” (soft skills) са все още силно изискуеми.
„Отдалечеността на служителите превърна меките умения в още по-необходими за добрата комуникация“, посочи Петкова, опровергавайки опасенията, че с преминаването към онлайн комуникация компаниите вече наблягат на технологичните знания.
Всъщност, двете неща продължават да са еднакво значими и да са ключов компонент при подбора на кадри“, добавя тя.
Време за нова работа
С началото на пандемията процесите по наемане на среден и висш мениджмънт са били замразени на 90%. През миналата година обаче ситуацията е започнала да се подобрява и тенденцията се е обърнала.
„Регистрирането на повишено търсене на ръководни мениджъри от страна на Wyser е сигнал за професионалистите, които имат успешна кариера и доказани в практиката умения, че сега е моментът да потърсят нова реализация – било то заради по-високо заплащане или просто заради нови предизвикателства. Един от основните мотиватори за много успешни мениджъри е да проверят способностите си в нова, перспективна индустрия, където пазарните условия са различни“, добавя тя.
Петкова съветва преди да се предприеме стъпка към смяна на работното място, да се огледат внимателно всички възможности за развитие при сегашния работодател. Тя добавя, че най-правилното време за смяна на работата е тогава, когато възможностите в една фирма са изчерпани.
Тенденцията на засилено търсене на висши ръководни кадри може да е добра новина за търсещите работа и по-добри условия, но от друга страна е предизвикателство за компаниите, които искат да ги наемат. Петкова посочи, че определено се наблюдава тенденция за недостиг на кадри както на нашия пазар, така и на чуждия.