Украйна отчаяно се опитва да изнесе зърното си по р. Дунав
Блокираното зърно може да тласне най-бедните страни в света към продоволствена криза

© ECONOMIC.BG / БТА
Украйна възстановява и разширява някои от своите отдавна изведени от експлоатация речни пристанища на река Дунав, за да улесни износа на зърно. Това се налага поради блокадата на Русия в Черно море, предава The Guardian в свой специален анализ по темата.
Преди войната украинските речни пристанища на река Дунав бяха използвани рядко, като някои от тях бяха в окаяно състояние. Но след нахлуването на Русия в Украйна и нейния контрол върху изходните пътища към Черно море, Киев възстановява старите си речни пристанища, за да избегне морската блокада и да ускори износа на пшеницата от страната.
Затворените пристанища на Украйна, Източник: БТА
„Вземете пример от пристанището на река Рени“, каза пред Guardian Алла Стоянова, ръководител на отдела за земеделска политика на Одеска област. Пристанището е било сред най-важните в Дунавския регион по време на Съветския съюз и проход към Румъния. „Изобщо не е използван скоро. Така че сега работим за разширяването му заедно с други речни пристанища, за да увеличим капацитета. Докато говорим, над 160 кораба чакат в Черно море да влязат в Сулинския канал, но не могат, защото капацитетът на този канал е само 5-6 кораба на ден."
В началото на руската инвазия силозите и пристанищата в Одеса бяха пълни с повече от 25 милиона тона зърно. Днес 5 милиона от тях са изнесени по алтернативни пътни, железопътни и речни маршрути.
През март успяхме да изнесем 200 000 тона“, каза Стоянова. „През април 1,6 млн., през май 1,7 млн. тона, и през юни над 2,5 млн. Но този капацитет все още не е достатъчен, защото обикновено с нашите шест пристанища в Одеска област изнасяхме 5-6 милиона тона зърно всеки месец.“
Преди войната около пет или шест кораба напускат пристанището на Одеса, превозвайки общо 100 000 тона зърно на ден, като един единствен кораб има капацитет да превозва до 50 000 тона.
Един камион може да превози само 25 тона, а един вагон – 60 тона“, казва Стоянова. „За да натоварим еквивалента на един кораб за превоз на зърно, ще ни трябват 2000 камиона. Всички тези дълги опашки от камиони и влакове, които можете да видите на границата, се дължат на това, че съседните държави не са в състояние логистично да управляват толкова много зърно от нас.“
Доколкото Киев планира да разшири речните си пристанища с поне два нови силоза и специални паркинги за камиони за по-бързо натоварване на зърновозите, остава фактът, че това са само спешни мерки за поддържане на превоза на зърно. Украинските власти са наясно, че отварянето на черноморския маршрут е единственият начин за смекчаване на глада в световен мащаб.
„Истината е, че пристанищата нямат алтернатива“, каза Стоянова. „Трябва незабавно да ги деблокираме. Светът може да намери начин да накара Русия да се съгласи с това. Ние не само искаме Русия да обещае нещо, но искаме тя да се съгласи (да деблокира нашите морски пристанища) в рамките на решението на Общото събрание на ООН. Ако Русия се съгласи с това, те няма да могат да направят нито крачка назад (от споразумението).“
Ако, за съжаление, всеки ден губим войници, които смело защитават страната ни, има и други статистики, като например на всеки 48 секунди един човек в света умира от глад“, добавя тя.
Броят на хората, които гладуват в света, се е увеличил със 150 милиона от началото на пандемията от Covid, според ООН, предупреждавайки, че продоволствената криза, предизвикана от нахлуването на Русия в Украйна, рискува да тласне най-тежко засегнатите страни към масов глад.
В четвъртък, докато Сергей Лавров, външният министър на Русия, каза пред репортери, че Москва е готова да преговаря с Украйна за зърното, серия от руски ракети унищожиха два комбайна, съдържащи 35 тона зърно в Одеска област, според местните власти.
Фермерите продават продукцията си на руснаци
Междувременно украинските фермери в окупираните територии нямат друг избор, освен да продадат реколтата си на руснаците. Двама украински фермери в окупираната област Херсон казаха пред Guardian, че са продали зърното си на руски купувачи миналия месец на намалени цени.
Зърното ми се продаде с почти 20% по-евтино от обикновено. Но е по-добре от нищо“, каза един фермер, пожелал анонимност поради страх от репресии от местните власти.
„Нямах достатъчно място за съхранение на зърно, така че продажбата беше единственият вариант“, добави фермерът. Вторият фермер каза, че е бил потърсен от земеделска фирма, базирана в Крим, която го е помолила да подпише документи, за да докаже, че зърното е закупено „законно“. Той каза, че е продал зърното си за приблизително 100 долара на тон, което е „едва над“ себестойността на производството.
Във вторник назначеният в Москва ръководител на югоизточната Запорожка област каза пред руската информационна агенция ТАСС, че украинските фермери в окупираните територии са получили около 200 долара на тон за зърно.
Изглежда, че се е появила и обширна транспортна мрежа за изпращане на зърното от района на Херсон до пристанищата в Южен Крим - обикновено първата спирка за украинското зърно.
Получаваме много заявки за транспорт на зърно от Херсон до кримските пристанища“, каза Анна, мениджър в логистична фирма, базирана в граничния район на Ростов. „Хората са готови да ни платят много добри пари, за да вземем зърното и да го преместим в Крим. Това е пътуване, което не винаги е безопасно.“
Тежките боеве продължават в региона, тъй като Украйна, подсилена от новополучените западни оръжия, се стреми да организира контраатака, за да си върне територия. Анна каза, че нейната компания изпраща три до пет камиона всеки ден, за да вземе зърно от Херсон и да го изпрати до кримските пристанища Севастопол и Керч.
В четвъртък НАСА заяви, че руските сили вече са окупирали около 22% от обработваемата земя в Украйна, като Киев обвини Русия, че е откраднала повече от 600 000 тона зърно от окупирани украински територии, за да ги продаде на международните пазари.
Същия ден Украйна привика турския посланик, заявявайки, че Турция е позволила на кораб под руски флаг, превозващ, както твърди, хиляди тонове откраднато украинско зърно, да напусне пристанището Карасу. Турски митнически служители конфискуваха кораба по искане на Украйна във вторник, след като Киев заяви, че товарът е превозвал нелегално 7000 тона зърно от окупирания от Русия Бердянск, пристанище в югоизточната част на Украйна. Има все повече доказателства, че част от украинското зърно, което пристига в тези пристанища, след това се изпраща в чужбина, главно до пристанища в Сирия и Турция.