В царството на лютите чушки
Само за 3 години Hot Farm се нареди до именити световни брандове

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Екипът на "Родинови" ООД - Елена, Славена, Дарина, Христо и Стоян
Никога не съм предполагала, че едно колекционерско хоби, може да ни даде толкова силен заряд, импулс и жажда за работа, за развитие и за живот…
Това казва Дарина Родинова, съосновател на „Люта ферма“ и бранда Hot Farm. Семейното ООД отглежда люти и супер люти чушки от цял свят, имат самостоятелно преработвателно предприятие, демонстрационна оранжерия и дегустационна зала. Всичко това е направено основно в последните 3-4 години. Но как се стига дотук?
Ключът към промяната
Христо и Дарина Родинови близо 25 години работят в сферата на земеделието. Отглеждат зеленчуци и разсад в с. Страшимирово, Варненско. Преди 9 години на приятелска вечеря става дума за лютите чушки в Мексико. Христо е пътувал много като моряк, обиколил е по-голямата част от света, но на лютите чушки дотогава не бил обърнал внимание. Когато се прибират вкъщи, той заявява, че започва да колекционира люти чушки. На Дарина и на двете им дъщери Елена и Славена това им се вижда твърде налудничава идея.
Силата на страстта
В продължение на 2-3 години, без никаква подкрепа вкъщи, Христо събира около 300 вида люти чушки и успява да адаптира тяхното отглеждане в местните условия. Купува семена от сайтове по цял свят, много от приятелите им, които ходят в чужбина, му носят като подарък люти чушки или семена за екзотични сортове. Сам, воден от силна страст, Христо прави голяма „люта“ градина, която става неговата гордост. В дома им започват да идват ентусиасти от цяла България, за да видят този оазис на лютото, в който се открояват Каролина рийпър - най-лютата чушка в света, както и известния вече сорт Български морков. После Христо се втурва да прави експерименти с приготвянето на люти сосове. И когато някой дойде и си купи разсад за люти чушки, той подарява бурканче със сос и моли само за обратна връзка. Постепенно домът им става средище на лютите чушки. Христо си прави и сайт, който има притегателна сила за почитателите на лютото и така неусетно биват положени основите на нов бизнес. „В един момент решихме и ние да го подкрепим, заради страстта, която имаше към лютите чушки. Той умело ни привлече, като ни разказваше и за здравословните им качества“.
По нов път
Лютите чушки стават „главен герой“ в семейната ферма. В дейността се присъединява и техният зет Стоян, съпруг на голямата им дъщеря Елена. Всеки има дял в бизнеса, но и съответните отговорности. Христо е ангажиран с производството на разсад и на лютите чушки. Елена е на 29 – тя се занимава със счетоводните въпроси. Стоян е технологът. Славена (25) отговаря за маркетинга и рекламата. Дарина е двигател във всички дейности, но е най-силно вдъхновена да организира лютите турове, което вече е станало специалитет на Hot Farm. Обича да е с туристите, да им разказва и показва.
Мотивацията
„Не предполагах, че в лютите чушки се крие такава магия. Преди четири години дори и не сме си представяли, че толкова бързо ще създадем марка, която ще се нареди до световни брандове. Впуснахме се в нещо съвсем ново за нас. Всичко ставаше бързо, така например решихме и в рамките на три месеца построихме цех, създадохме технологии по всички изисквания, разработихме 30 продукта, направихме онлайн магазин и излязохме на пазара“, разказва Дарина. Тази огромна крачка става благодарение на силната мотивация на цялото семейство, но и на постигнатото преди това. Имат идея и без колебание се хвърлят в нейното изпълнение. Всичко правят със собствени средства, не ползват финансиране по европейски програми. Наскоро са направили разширение на предприятието, но вече с малък кредит. В пандемията фирмата има растеж, за разлика от много други бизнеси.
Риск печели
В „Люта ферма“ са се убедили, че всеки бизнес е рисков, не само земеделието. Те обаче, образно казано, никога не слагат яйцата само в една кошница. Винаги имат Вариант Б и така работят по-спокойно. Свикнали са да разчитат само на себе си. Имало е наводнения и градушки, които са поразявали тяхната реколта, но тези неблагополучия са ги научили, че винаги трябва да разполагат с финансов резерв за поне година напред. Нагласата им е никога да не губят кураж. Например, с поскъпването на енергоносителите привикнали към повече икономии, ориентирали се и към инсталирането на фотоволтаици. Вместо да се отчайват при всяка трудност, те я трансформират в креативност и създаване на новости. Когато тръгват да правят предприятието за преработка на лютите чушки, решават да наемат една стара фурна, която да оборудват. И точно преди да сключат договора, нейният собственик се отказва. Консултантът обаче ги насърчава да изградят цеха на мястото на стария сайвант в техния двор, правят го, а вече дори са го и разширили. Сега изнасят люти сосове за Китай и Полша, но и за редица други страни.
Напред и все напред
Когато се заемат с нещо ново, но не знаят как точно се прави, купуват специализирани издания, ровят се в интернет, учат и експериментират. Разполагат с генофонд на 300 вида люти чушки, но тази година ще отглеждат около 35. Произвеждали са 30-ина вида лютиви сосове, но вече са ги свели до 12 вида, след като търсенето на пазара показва, че няма нужда да са много. Сега разширяват фермата с нови 8 дка оранжерии. Мечтата на сговорното семейство е да продължават напред със същия хъс. И петимата вярват, че всеки е голям толкова, колкото са големи мечтите му. Всеки ден работят, вдъхновени от идеята, че „Днес е тяхната възможност да създадат своето по-добро утре“.