Великденско чудо: Властта пуска 7.5 км от пътя Видин – Ботевград (галерия)
Регионалният министър не смее да обяви срок за цялостното завършване на скоростния път с дължина от 167 километра

© ECONOMIC.BG / МРРБ
Регионалното министерство се похвали, че за Великден ще бъде пуснато за движение малко парче от скоростния път Видин – Ботевград. Става въпрос за 7.5-километровата отсечка между Новачене и Скравена, включително и обхода на Новачене.
Дължината на целия скоростен път, който е от изключително значение за Северозападна България, е 167 километра, но заради множеството проблеми при строителството му, регионалният министър Иван Шишков дори не смее да даде срок кога ще е готов.
Министърът днес инспектира дейностите в участъка между с. Лютидол и Ботевград с дължина 19.3 км. Изпълнител е „Геопът лот 1“ с участници „Геострой“ и „Пътстрой-92“. Цената за километър е около 9.8 млн. лв.
Напреднали сме изключително много и продължаваме да работим интензивно“, каза след инспекцията министърът, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Шишков напомни, че малкото парче е с отделно разрешение за строеж и ще бъде въведено в експлоатация отделно. Първото разрешение за строеж е от 2016 г. за участък от един километър, а в останалата си част разрешенията за строеж са основно от края на 2020 г.
Шишков благодари на строителите за интензивната работа през последните месеци и подчерта, че когато строителят напредва, е съвсем разумно да му се плаща, за да бъде стимулиран да си свърши работата. Министърът съобщи, че за свършената работа до момента са разплатени 75 млн. лв. През януари тази година той обяви, че са платени 78 млн. лв.
Когато държавата е неизправна страна, не може да иска нищо от строителя, но когато държавата е изправна, може да изисква строителят да строи качествено и в срок и ние това правим“, заяви Шишков.
Припомняме, че бившият министър Гроздан Караджов отказваше да разплаща дейности, тъй като други лотове от пътя се строят от държавното „Автомагистрали“ по порочната инхаус процедура. Дейностите през последните 2 години бяха забавени и от проблеми в Общите устройствени планове, обжалвания и други.
Неясен срок за целия път
За останалата част от скоростния път между Мездра и Ботевград се правят изменения в Подробния устройствен план, за да се променят предвидените пет кръгови кръстовища, които е трябвало да бъдат на едно ниво. Идеята е да бъдат заместени от пътни възли, но това ще налага изменения в първоначално одобрения проект.
Работим, за да бъдат изградени така, че този път да бъде с истински статут на скоростен път и очаквам до около месец и половина да бъдат одобрени ПУП-овете“, обясни още регионалният министър.
Той бе категоричен, че много по-рано е трябвало да се случи проектирането и строителството на скоростния път Ботевград – Видин. В момента се работи интензивно – на места по отчуждаване, на други места по строителство, а на трети – по одобряване на Подробни устройствени планове.
Припомняме, че в началото на годината кабинетът започна да отчуждава терени по трасето между Ружинци и Монтана в опит да навакса забавените дейности. Въпреки това обаче Шишков не дава срок кога може да бъде завършен целият скоростен път.
В ролята си на служебен зам.-министър в края на 2021 г. Шишков коментира, че строителството ще се забави с 4 години и така дейностите може да приключат през 2025 г. Имайки предвид отчуждаванията, преправянето на проектите и бавното строителство, най-вероятно и този срок ще се удължи. Строителството започна през 2019 г.
„За завършването на целия скоростен път много трудно някой може да се ангажира със срок“, обясни министърът и добави, че при бъдещите ПУП-ове се обявява на заинтересовани страни, предвидени са макар и минимални участъци, в които следва да бъдат отчуждени терени.
Когато една процедура не зависи от одобряващия орган изцяло, какъвто е случаят, никой не може да каже кога може да завърши строителството и всяко говорене в тази посока би изглеждало просто обещание без да бъде покрито във времето“, обясни регионалният министър.
Великденско чудо
Шишков съобщи още, че също за Великден се предвижда да бъде пуснато движението и в участък от магистрала „Европа“. Това ще са между 6 и 7 километра от магистралата до ГКПП "Калотина". Очаква се в четвъртък министърът да направи проверка на строителството и на целия аутобан. Очаква се за празниците и обходът за Бургас също да бъде завършен.
Припомняме, че през февруари кабинетът започна да отчуждава имоти по един от трите лота на магистралата до Сърбия – между София и Сливница. Тогава Шишков коментира, че аутобанът трябваше да бъде завършен до края на тази година, но сроковете за другия участък – от Драгоман до ГКПП „Калотина“ – бяха удължавани на няколко пъти. Тогава министърът изрази надежда, че трасето ще се въведе в експлоатация до 2 месеца.
Припомняме, че служебната власт имаше идея да пусне участъка на биндер. Цялостно изграден е единствено участъка между Сливница и Драгоман.
Повишението на тол таксите
По повод евентуалното повишаване на тол таксите Иван Шишков коментира, че за да имаме качествени и нови пътища, със сигурност трябва да се направи икономически механизъм, в който държавата да може да придобие ресурс, за да изгражда и да поддържа пътищата.
Чисто икономически, при всички положения, парите ще дойдат от държавния бюджет, въпросът е на преразпределение и по какъв справедлив начин ще разпределим приходите и разходите на бюджета“, обясни министърът.
Припомняме, че отстъпката в повишението на тол таксите за превозвачите бе направена именно от служебния кабинет в края на декември. Това се случи на фона на изказвания на Шишков, че за строителството на пътища трябва да се намерят около 20 млрд. лв. и прокара идеята за концесия на основни инфраструктурни обекти. Тогава кабинетът оправда действията си с високата инфлация в страната.