Виртуалният рай Clubhouse
Идва ли ера на просвещение в дигиталното общуване и каква алтернатива предлага новата социална платформа

© ECONOMIC.BG / Unsplash
В последно време ставаме свидетели на ескалираща токсичност в социалните медии - тенденция, която по-информираните потребители се стремят да преодоляват, за сметка на някои, които се превръщат в жертви на користни икономически и политически интереси или се оказват оплетени в „мрежа“ от фалшиви новини.
Съвременници сме на грандиозния скандал спрямо използването на личните данни на потребителите на Facebook от 2018 г. до цензурата на Twitter от последните месеци след президентските избори в САЩ, през фалшивата слава на инфлуенсърите в Instagram, разобличена в последната документална продукция на HBO до крайните мерки за блокирането на Tik Tok в Италия от февруари заради трагичен инцидент с дете, предприело поредното онлайн предизвикателство. Големите компании и сериозните брандове също изпитват ограничения, към момента разчитайки единствено на възможностите за дигитални кампании в Linkedin и Twitter, подкастове, платена онлайн реклама и стандартни тактики, които не са достатъчно ефективни.
Оказа се въпрос на време онази част от активните потребители на интернет и мобилни технологии да се срещнат с новата дигитална алтернатива – виртуален „рай“, където не се споменава пандемия, не съществува език на омразата и расизъм, изцяло липсва култовия символ с палец „Харесва ми“, от който осъзнато или не понякога зависи настроението ни. Пространство, където излизате от зоната си на комфорт и участвате с гласа си посредством предаване на аудио съдържание – изказвате собствено мнение и не се оценявате по брой атрактивни снимки и видео съдържание, а единствено по смисъла на идеите и това, което имате да споделите – било лично или професионално. Виртуален клуб, който създава интимна обстановка, но за сметка на това към днешна дата се оказва недостъпен за всеки – необходима е покана от настоящ потребител и се ползва единствено през приложение, инсталирано на iPhone. Към началото на февруари, по неофициални данни, потребителите са около 2 милиона.
През май 2020 г., в разгара на локдауна в САЩ, в Калифорния за първи път публично се заговаря за основания от Пол Дейвисън и Роан Сет стартъп Clubhouse, който създава едноименна аудио апликация. Съществуването на платформата е подсигурено с два кръга на финансиране от по 100 млн. долара от фонда за рисков капитал Andreessen Horowitz, а повторната инвестиция е декларирана на 24 януари 2021 г. Според публични източници днес тя има вече над 180 инвеститори – извънредно висок брой за подобна млада организация. Американските медии следят с висок интерес развитието на новата социална медия заради ексклузивния характер на организираните виртуални събития с участието на звезди като Опра Уинфри, Джаред Лето, Аштън Качър и световноизвестни лидери от технологичната индустрия, а за по-малко от година пазарната оценка на приложението нараства до 1 милиард долара.
В началото на 2021 г. се наблюдава рязко нарастване на популярността на Clubhouse извън Щатите, в частност в Германия, Италия, Индия, Япония, Израел - като резултат на целенасочени усилия на настоящите собственици, или по-скоро в следствие на предаването на принципа „от уста на уста“ към принципа на създаване на глобална мрежа. Именно в този период се случиха две важни събития, които не останаха незабелязани: появата на Илон Мъск с профил в клуба след неочакваната му публикация, че „взима почивка от Twitter“ и Марк Зукъбърг, който откри своя страница. След участие в поредица дискусии в различни формати в рамките на няколко седмици, впечатление прави качеството на съдържанието и тона на срещите, независимо от темата. Забелязва се активно участие на директори по човешки ресурси, инвеститори и серийни предприемачи, както и финансисти от САЩ и Европа със съвети към стартиращи малък или среден бизнес – послания от „извора“, които няма как да достигнат до вас чрез книга или списание заради общуването в реално време, високото ниво на откровенност на комуникацията и липса на изкуствена дистанция без значение кой е отсреща.
Докато критиците на новата платформа я определят като твърде ексклузивна, наричат я Lions Club или дори дискриминираща, в началото на февруари основателят Пол Дайвисън обяви, че се надява скоро да я направи достъпна за всички. Той изтъкна, че с нарастващия интерес и стабилната финансова подкрепа се очаква да бъдат въведени нови платени опции, както и бонуси за популярни потребители. Същевременно Twitter скоростно създаде директно конкурираща функция, наречена Spaces, базирана на гласово споделяне във виртуална стая с до десет участника за потребители на същата марка телефони, което допълнително буди любопитство към потенциала на Clubhouse.
Въпросите, които си задаваме днес: как ще се развие идеята за абонаментни планове и монетизиране на приложението; какви ще бъдат опциите за организиране на ексклузивни събития с такса и създаване на клубове, които изискват членски внос; доколко ще бъде възможно организиране на частни вечери и партита с персонални покани, което противоречи отчасти на настоящата концепция за отвореност. От друга страна, подобни нови услуги ще дадат възможност на компаниите да спонсорират и брандират дадено събитие, което превръща Clubhouse в нов канал за маркетинговите стратези. За момента можем да се опитаме да извлечем максимални позитиви от присъствието си в новата социална мрежа, имайки огромния шанс да участваме в дискусии „рамо до рамо“ със световни бизнес лидери и предприемачи, които вероятно няма как да срещнем при други обстоятелства.
Текстът е част от бр. 101 на сп. „Икономика“.