Високите цени на ванилията застрашават производството на сладолед
Заради циклона Енаво в Мадагаскар, най-големият производител на ванилия в света, вдига цените, а качеството се понижава

Нарастването на цената на ваниловите шушулки, след като тази година циклон удари Мадагаскар, най-големият производител в света, застрашава производството на сладолед с ванилов вкус, пише Financial Times.
Ванилията е един от най-популярните вкусове в света, използва се в шоколада, кексовете, напитките, както и в сладоледа.
Нарастването на цените през тази година, което е достигнало рекордно високи нива от над 600 долара за килограм, принуди лондонската верига Oddono да изтегли ваниловия сладолед от менюто и някои по-големи компании да повишат цените. "Това е абсурдно", казва Чарли Тюлие, основател и управител на базираната в Обединеното кралство компания.
През август цената се върна до около 500 долара на 1 килограм, твърдят търговци, но обемът на доставките и качеството на продукта остават по-ниски от обичайните. Причината са неблагоприятните природни условия в Мадагаскар, най-големият доставчик на ванилия на световния пазар (80-85%). Повече от 1/3 от последната реколта е била унищожена поради сушата и тропически циклон Енаво.
От дефицита страдат най-вече скъпите сортове сладолед и сладки, тъй като евтините изделя отдавна използват изкуствени аромати.
Редица производители в Европа и САЩ са принудени да изтеглят ваниловия сладолед от менюто си. Други компании се е наложило да повишат значително цената му, както например Nestle вдигна цената на сладоледа Moevenpick в Швейцария с 2.5% през тази година.
Експертите от организацията Eurovanille очакват периода октомври и ноември, когато цъфтят ваниловите лозя в Мадагаскар, за да направят оценка на перспективите за реколтата през следващата година. Едновременно с това, организацията продължава да изпълнява проекти в Индия, Индонезия и Папуа - Нова Гвинея, насочени към разнообразяване на източниците на ванилия.
Пазарът на ванили не за първи път преживява трудни времена, проблеми с доставките има и през 2003 г., което също доведе до значително увеличение на цените на продуктите.