Войната в Украйна нанася пореден удар върху авиоиндустрията
Алтернативните маршрути може да накарат авиокомпаниите да повишат цените на билетите

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Авиоиндустрията все още трудно се съвзема от удара, който й нанесе пандемията. След като въздушното пространство на редица европейски държави бе затворено за руски авиокомпании, Русия отвръща с реципрочни забрани. Така войната изправя пред ново изпитание авиационния сектор.
Първа Великобритания забрани полетите на руската „Аерофлот“. След това я последваха редица държави – Австрия, Белгия, България, Чехия, Естония, Финландия, Германия, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Молдова, Полша, Румъния, Словения, Дания и Швеция, Норвегия, Франция. Списъкът буквало се удължава с всеки изминат час. В последствие Европейската комисия обяви, че ще затвори цялото въздушно пространство на Европейския съюз за руски самолети.
Трафикът над България и зоната на конфликт
На този фон въздушният трафик над България остава интензивен. В четвъртък транспортното министерство заяви, че е предприело мерки, за да обслужи трафика. Данните в реално време на Flight Radar* показват, че самолетите избягват в още по-голям радиус Украйна. Беларус бе затворила въздушното си пространство само частично, но ясно си личи, че вече самолетите избягват цялата територия на държавата. В Литва и Латвия трафикът също е доста разреден. Югоизточната част на Полша, при границата с Украйна, също няма интензивен трафик. Молдова затвори изцяло въздушното си пространство в петък. Ясно личи, че самолетите избягват и североизточната част на Румъния, точно при границата с Молдова.
Международни медии се опитват да анализират последствията за авиокомпаниите. В специален анализ по темата Bloomberg посочва, че ситуацията напомня на ограниченията, налагани по времето на Студената война. Тогава авиокомпаниите са принудени да летят по заобиколни междуконтинентални маршрути.
Повече разходи – по-високи цени на билетите
Цената на петрола скочиха над 100 долара за барел, когато Русия започна инвазията си в Украйна в четвъртък, но оттогава леко спадна. Покачването на цените ще има последствия не само за авиационната индустрия, но и за клиентите. По-високите разходи ще бъдат компенсирани от по-високи цени на билетите.
Авиокомпаниите имат практика да хеджират реактивното гориво, за да се предпазят от финансови сътресения. Пандемията обаче ги накара да бъдат предпазливи по отношение на прекомерното хеджиране, което може да се окаже финансова тежест, ако цените на горивата отново скочат.
Ако авиопревозвачите продължават за дълго време да използват по-дълги, алтернативни маршрути, разходите за гориво ще са огромни.
По-дългите полети ще откажат много авиопревозвачи да летят
Русия трябва да търси други, по-дълги маршрути, по които да стига до Запада. Европейските авиокомпании също ще изпълняват по-дълги полети, за да стигат до Азия. Така на практика разходите на авиоиндустрията ще се увеличат, а клиентите ще пътуват по-дълго.
Една от най-големите авиокомпании във Финландия - Finnair Oyj - пътуваше по къси маршрути до Азия през Русия. Сега тези полети ще спрат да се изпълняват.
Ако пренасочваме полетите до Североизточна Азия през алтернативни маршрути, това ще удължи времето на полета. Такива полети не биха били икономически оправдани“, посочва авиокомпанията в свое официално съобщение.
Още санкции
На този фон Европейският съюз реши да включи в пакета санкции продажбата на самолети и авиооборудване на руски компании.
Забраняваме продажбата на самолети, резервни части и оборудване на руски авиокомпании. Това ще доведе до влошаване на състоянието на ключов сектор от руската икономика и на свързаността на страната. Три четвърти от сегашния търговски въздушен флот на Русия е построен в Европейския съюз, САЩ и Канада", заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
Санкциите могат да нарушат заплащанията към лизинговите компании и да възпрепятстват доставките на части за самолети. Руските компании имат в употреба 980 пътнически самолета, от които 777 отдават на лизинг, по данни на анализатори на Cirium. Две трети от тях (около 515) се използват за международни полети. Приблизителната им пазарна стойност е към 10 млрд. долара.
Анализатори споделят, че европейските авиокомпании също ще понесат дълготраен удар. Очаква се пътуванията от ЕС до Украйна и Русия да намалеят – точно както е станало през 2014 г. по време на анексирането на Крим. Тогава пътуванията спадат с около 27 на сто в следващите две години.
*Данните от Flight Radar са към 20:04 ч. българско време.