Връзки на работното място: ОК ли са изобщо?
Повечето хора предпочитат дискретността, когато става дума за романтика на работното място

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 4 мин.
Въпросителните дали връзка по взаимно съгласие на работното място е в реда на нещата излязоха на преден план тази седмица след уволнението на изпълнителния директор на McDonald’s Стив Истърбрук. Експертите твърдят, че няма твърди правила, когато става дума за политиката на романтичните отношения в организациите, предава CNBC.
Отстраняването на Истърбрук послужи за работещите като навременно напомняне за клопките на взаимоотношенията на работното място. Дори и те да са със съгласието на двамата партньори, не е изненада, че повечето хора предпочитат дискретността, когато става дума за романтика на работното място.
Проучване на работните романси във Великобритания, публикувано от уебсайта за работни места Totaljobs във вторник, показа, че мнозинството (76%) от анкетираните 5795 британци биха предпочели да запазят подобна връзка в тайна. Все пак един на всеки петима (22%) от тях казва, че е срещнал партньора си чрез работата – повече отколкото чрез приятели, онлайн запознанства или при излизане на бар или клуб.
Други ключови констатации в проучването са, че две трети от работниците (66%) или са се срещали с колега, или биха го обмислили, но една трета от хората (34%) биха го изключили. Над половината (51%) от тези, които са били на такава среща, са били обект на клюки от колегите – фактор, който насърчава културата на мълчание, която заобикаля романсите на работното място.
Правилата са си правила
Истърбрук има голяма заслуга за положителния тренд на компанията, след като поема ръководството през 2015 г. Цената на акциите се е удвоила по време на мандата му. Но McDonald’s каза, че освобождава главния изпълнителен директор, защото „е нарушил политиката на компанията и демонстрира лоша преценка, свързана с неотдавнашни консенсусни отношения със служител“.
Кодексът на поведение на McDonald’s гласи, че „за да се избегнат ситуации, при които поведението на работното място може да повлияе негативно на работната среда, на служителите, които имат пряко или косвено отчитане един към друг, е забранено да се срещат или да имат сексуални отношения“.
От своя страна Истърбрук каза, че връзката е грешка и се съгласи, че "е време да продължи пътя си" извън компанията.
Въпреки че много хора са изразили съчувствие към него, съществува общо съгласие, че „правилата са си правила“, а политиките за връзки на работното място (известни също като политики за романтика или за запознанства на работното място) са предназначени да защитят служителите и да ги предпазят от потенциалния тормоз на работното място, особено от тези по-високо в командната верига.
Има редица други причини, поради които фирмите може да искат да попречат на романтиката да се развива, освен всякакви по-сериозни опасения от потенциални обвинения в сексуален тормоз.
Взаимоотношенията на работното място биха могли да предизвикат опасенията относно индивидуалната производителност и обвинения за благоприятстване с цел поддържане на професионална и комфортна среда. Опасно е при евентуална раздяла.
Кери МакГоуън, управляващ директор на HR Specialists, заявява пред CNBC, че няма твърди правила, когато става дума за политики на работното място по отношение на личните връзки. „Проблемът често е, че има конкурентни изисквания + бизнес изисквания и лични изисквания. В голяма организация може да не е такъв проблем, ако двама служители започнат връзка, защото ако работят в различни отдели, това няма да повлияе на бизнеса. Но проблеми могат да възникнат, когато двама души работят в един и същи отдел или когато има подчинени отношения (с по-висшестоящ колега, например)“, казва тя.
Тя допълва, че докато организациите не трябва да имат (и много от тях нямат) конкретна политика за романтичните взаимоотношения на работното място, е добре да зададат правила на служителите за това какви стандарти на поведение се очакват във фирмата. Посочва и че приятелството между колеги също може да се развали и да доведе до проблеми на работното място.
Що се отнася до случая с Истърбрук, повечето експерти по работното място и човешките ресурси са съгласни, че той е трябвало да знае правилата и е да демонстрира стандартите на поведение, които се очакват от всички в организацията. Според повечето експерти, културата на работното място и дори успехът зависят от спазването на определени норми.
Движението #MeToo
Отстраняването на Истърбрук послужи за работещите като навременно напомняне за клопките на взаимоотношенията на работното място. Дори и те да са със съгласието на двамата партньори, не е изненада, че повечето хора предпочитат дискретността, когато става дума за романтика на работното място.
Проучване на работните романси във Великобритания, публикувано от уебсайта за работни места Totaljobs във вторник, показа, че мнозинството (76%) от анкетираните 5795 британци биха предпочели да запазят подобна връзка в тайна. Все пак един на всеки петима (22%) от тях казва, че е срещнал партньора си чрез работата – повече отколкото чрез приятели, онлайн запознанства или при излизане на бар или клуб.
Други ключови констатации в проучването са, че две трети от работниците (66%) или са се срещали с колега, или биха го обмислили, но една трета от хората (34%) биха го изключили. Над половината (51%) от тези, които са били на такава среща, са били обект на клюки от колегите – фактор, който насърчава културата на мълчание, която заобикаля романсите на работното място.
Правилата са си правила
Истърбрук има голяма заслуга за положителния тренд на компанията, след като поема ръководството през 2015 г. Цената на акциите се е удвоила по време на мандата му. Но McDonald’s каза, че освобождава главния изпълнителен директор, защото „е нарушил политиката на компанията и демонстрира лоша преценка, свързана с неотдавнашни консенсусни отношения със служител“.
Кодексът на поведение на McDonald’s гласи, че „за да се избегнат ситуации, при които поведението на работното място може да повлияе негативно на работната среда, на служителите, които имат пряко или косвено отчитане един към друг, е забранено да се срещат или да имат сексуални отношения“.
От своя страна Истърбрук каза, че връзката е грешка и се съгласи, че "е време да продължи пътя си" извън компанията.
Въпреки че много хора са изразили съчувствие към него, съществува общо съгласие, че „правилата са си правила“, а политиките за връзки на работното място (известни също като политики за романтика или за запознанства на работното място) са предназначени да защитят служителите и да ги предпазят от потенциалния тормоз на работното място, особено от тези по-високо в командната верига.
Има редица други причини, поради които фирмите може да искат да попречат на романтиката да се развива, освен всякакви по-сериозни опасения от потенциални обвинения в сексуален тормоз.
Взаимоотношенията на работното място биха могли да предизвикат опасенията относно индивидуалната производителност и обвинения за благоприятстване с цел поддържане на професионална и комфортна среда. Опасно е при евентуална раздяла.
Кери МакГоуън, управляващ директор на HR Specialists, заявява пред CNBC, че няма твърди правила, когато става дума за политики на работното място по отношение на личните връзки. „Проблемът често е, че има конкурентни изисквания + бизнес изисквания и лични изисквания. В голяма организация може да не е такъв проблем, ако двама служители започнат връзка, защото ако работят в различни отдели, това няма да повлияе на бизнеса. Но проблеми могат да възникнат, когато двама души работят в един и същи отдел или когато има подчинени отношения (с по-висшестоящ колега, например)“, казва тя.
Тя допълва, че докато организациите не трябва да имат (и много от тях нямат) конкретна политика за романтичните взаимоотношения на работното място, е добре да зададат правила на служителите за това какви стандарти на поведение се очакват във фирмата. Посочва и че приятелството между колеги също може да се развали и да доведе до проблеми на работното място.
Що се отнася до случая с Истърбрук, повечето експерти по работното място и човешките ресурси са съгласни, че той е трябвало да знае правилата и е да демонстрира стандартите на поведение, които се очакват от всички в организацията. Според повечето експерти, културата на работното място и дори успехът зависят от спазването на определени норми.
Движението #MeToo
Работодателите се втурнаха да преразглеждат и засилват политиките за поведение на работното място, насочени към предотвратяване на тормоз и сексуални нарушения през последните години, особено в светлината на кампании като движението #MeToo, което се появи след обвиненията в сексуално насилие срещу холивудския филмов продуцент Харви Уайнстийн.
Скандалът с Уайнстийн хвърля светлина не само върху отношенията в Холивуд, но и върху ежедневните такива на работното място, както и сложните въпроси, свързани с властта, влиянието и съгласието.
Оттогава фокусът върху сексуалното посегателство и тормоза на (и извън) работното място и как да се предотврати подобно поведение излезе на преден план и компаниите имат желание да поставят политики, защитаващи служителите си от потенциални злоупотреби с власт. Правните експерти са склонни да се съгласят, че някои правила на работното място трябва да станат по-строги.