Всяка втора фирма у нас с ръст в продажбите
Бизнесът е скептичен за дейността си през 2016 г.

Ръст на продажбите през 2015 г. отчита всяка втора фирма у нас, показва анкета на БСК, проведена сред близо 800 български предприятия. Намалява и делът на фирмите, които посочват, че им е паднало производството спрямо 2014 г.
Изследването показва още, че достъпът до външни пазари за повече български фирми се е подобрил. Ако през 2014 г. 18% от компаниите са декларирали увеличение, а 23% - намаление на износа, то през тази година пропорцията е обърната - 20% ръст и 13% намаление.
Позитивна тенденция има и в увеличението на броя на работните места. 23% от фирмите декларират, че са увеличили работните места през тази година, докато миналата година делът им е бил 14%, пише "Стандарт".
В същото време рязко намалява делът на фирмите, които са съкращавали работни места - от 25% през 2014 г. на 3% тази година. Заплатите през тази година обаче са вдигнали само 10% от фирмите, а миналата година делът им е бил 23%.
Бизнесът одобрява по-ефективната работа на НАП и митниците и ограничаването на контрабандата на горива. В същото време обаче бизнесът е скептичен за дейността си през 2016 г. Една от причините е неяснотата по отношение на цените на суровините, включително и високата цена на тока за индустрията.
Допълнителен удар за бизнеса е очакваното повишение на цените на товарните превози на БДЖ. Негативна роля оказват и по-високите минимални осигурителни доходи и минимална заплата от 1 януари. 57% от фирмите оценяват негативно вдигането на минималната заплата на 420 лв. от 2016 г. Това води до изравняване на възнагражденията на хората с най-ниска квалификация с тези на по-квалифицираните кадри.
Все по-сериозен става и проблемът с човешките ресурси, смятат анкетираните фирми, като гладът не е само за висококвалифицирани служители, но и за средноквалифицирани, и дори обикновени работници.