Втори опит: електронен контрол и нови санкции срещу претоварени камиони
Промените в Закона за автомобилните превози, предложени преди месец, отново са качени за обществено обсъждане след преработка

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Отговорност за претоварените камиони вече ще носи и лицето, което извършва измерването на превозното средство, а не само товародателят и този, който извършва товаренето. Също така Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ще изгради нова система, в която ще постъпват всички данни, свързани с тежкотоварния трафик. Това се предлага с нов законопроект на Закона за автомобилните превози (ЗАП). Част от тези промени вече бяха предложени за обществено обсъждане през юни, но са преработени и сега отново са качени за 14-дневен срок за консултации.
Този път са заложени и други промени, насочени към модернизацията и ефективността на административните процеси.
Законопроектът цели да сложи край на претоварването на камионите, което не само създава рискове за пътната безопасност и води до пътнотранспортни произшествия с тежки последици, но и разрушава пътната инфраструктура.
Прочетете още
- Онлайн система и нови санкции ще контролират претоварените камиони
- 11 пункта ще ловят чужди камиони без платени тол такси
- Нови лицензи за камионите и правила за командировките на водачите
Какво се предвижда?
Досега за претоварено превозно средство отговорност носеха товародателят (който възлага превоза) и лицето, което извършва товаренето. Новото е, че към тях се добавя и лицето, което извършва измерването на превозното средство. Всички те ще носят солидарна отговорност. Това означава, че държавата ще може да търси отговорност от всеки един от тях за допуснато претоварване, гарантирайки, че винаги ще има ясно определен субект, спрямо когото да се налагат санкции.
Предвижда се задължително изпращане на данните от измерванията на теглото в реално време към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и Националната агенция за приходите (НАП). За целта ще бъде изградена електронна информационна система към „Автомобилна администрация“. Тя автоматично ще генерира документ, който съдържа информация за регистрационния номер на превозното средство, допустимата му маса, реалната маса, данни за лицето, извършило измерването, и уникален идентификатор на документа.
Този документ ще се предоставя на водача на хартиен носител и ще трябва да се съхранява от него. Целта е контролните органи да разполагат своевременно с информация и да могат да спрат претоварен камион още преди да е потеглил по пътя, предотвратявайки общественоопасни последици.
Дигитализация и прегледи на водачи
Други промени, заложени в новия вариант на законопроекта, предвиждат търговци и юридически лица, опериращи в сектора, да бъдат задължени да се регистрират в Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ), която е модул на Портала на електронното управление. Това ще осигури безплатен и бърз електронен обмен на съобщения и връчване на документи, намалявайки административната тежест и ускорявайки административнонаказателните производства. Лицата, които нямат такава регистрация, ще имат едномесечен срок да го направят след влизане в сила на закона.
Всички заявления, подавани по закона, ще се регистрират и обработват в Единната информационна система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, която е официален регистър. Това ще въведе изцяло електронен документооборот, избягвайки дублирането на регистрации и улеснявайки контрола и проследяването на комуникациите.
Досегашните „предпътни медицински прегледи“, които са практически неизпълними поради огромния брой превозвачи и шофьори, ще бъдат заменени с „предпътни проверки“. В същото време се въвежда задължение за лицензираните превозвачи да осигуряват задължителни периодични медицински прегледи на водачите, извършващи обществени превози на пътници и товари или превози за собствена сметка, чрез договор с лечебно заведение. Условията и редът за тези проверки и прегледи ще бъдат определени в отделна наредба.
Санкциите
Санкциите при допуснато претоварване са строго определени:
- При надвишаване с до един тон, включително – глоба в размер на 500 лв. за физическо лице или имуществена санкция в размер на 1000 лв. за фирма или едноличен търговец.
- При надвишаване с повече от един тон до пет тона, включително – глоба в размер на 1000 лв. за физическо лице или имуществена санкция в размер на 2000 лв. за фирма или едноличен търговец.
- При надвишаване с повече от пет тона – глоба в размер на 1500 лв. за физическо лице или имуществена санкция в размер на 5000 лв. за фирма или едноличен търговец.
Всички тези лица (товародател, извършващ товаренето, и извършващ измерването), които разпоредят или допуснат претоварване, ще отговарят солидарно за заплащането на глобите, съответно имуществените санкции.
Лицето, извършващо измерването, което не изпрати резултата от него в реално време в електронната информационна система, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер от 100 до 300 лв. Тази санкция цели да осигури стриктното изпълнение на задължението за предоставяне на данни.
Статистиката показва, че за 2023 г. са констатирани 30 случая на претоварване, а през 2024 г. те са нараснали до 45. Очакваните резултати от новите правила са подобряване на безопасността на движението по пътищата, намаляване на травматизма, причинен от пътнотранспортни произшествия, и ограничаване на разрушителното въздействие на претоварените превозни средства върху пътната настилка.
Сроковете
За да се осигури необходимото технологично време за изграждане на новата електронна система и за привеждане на измервателните средства в съответствие с новите изисквания, влизането в сила на някои разпоредби е поетапно.
Изграждането на електронната информационна система от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), както и приемането на правилата за достъп и работа с нея, трябва да стане шест месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“.
Задължението за изпращане на данни в реално време и новите санкции за неизпращане на тези данни ще влязат в сила девет месеца след обнародването на закона. Този срок е даден, за да могат средствата за измерване да бъдат адаптирани към изискванията на новата система.
Останалите разпоредби влизат в сила от датата на обнародване.
Финансиране и обхват на промените
Изграждането и поддръжката на новата електронна информационна система от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, както и нейната интеграция с електронните системи на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Национална агенция за приходите, ще изисква държавно финансиране. Извършен е анализ и пазарно проучване за осигуряване на необходимите средства, като е изготвена и приложена финансова обосновка към законопроекта.
Документите обаче не са приложени към общественото обсъждане и така на практика не може да стане ясно какви средства ще са нужни.
Промените в закона ще засегнат пряко или косвено над 33 000 юридически и физически лица в сектора на автомобилните превози, както и други свързани страни. Сред тях са близо 3000 превозвачи, притежаващи лиценз за обществен превоз на товари на територията на Република България, над 200 такива за пътници, както и над 15 000 превозвачи с лицензи на Общността за международен превоз на товари и над 1200 за пътници.
Задължение за регистрация в Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) ще имат също 123 организации, организиращи курсове за обучение на водачи, почти 13 000 таксиметрови шофьори, над 100 търговци, провеждащи курсове за превоз на опасни товари, както и около 1500 фирми за пътна помощ.
Освен тях, промените ще засегнат и собствениците на зърнобази, кариери и пристанищни терминали, които вече ще носят солидарна отговорност, ако са лицата, извършващи измерването, товаренето или са товародатели.