Законът натежа пред финансовата изгода от „Южен поток“
Путин признава различието между Русия и ЕС за газовия пазар, казва председателят на Балканската черноморска петролна и газова асоциация
Валентин Кънев пред Economic.bg
"Вчерашната новина за спирането на проекта "Южен Поток" касае отношенията на ниво Европейски съюз и Русия. Решението на Владимир Путин е във връзка с това, че не може да се постигне съгласие за договарянето на Трети енергиен пакет". Това коментира пред Economic.bg председателят на Балканската черноморска петролна и газова асоциация Валентин Кънев.
"По някакъв начин България се намесва в тези отношения, но страната ни следва Европейското законодателство и не може да направи нещо повече от това, което й налага законът", добавя той.
По думите му Европейският съюз е упълномощен да води тези разговори и връщането на топката в полето на България да води разговори е можело да се случи в самото начало на развиването на проекта, но на този етап вече е невъзможно.
"Виждаме нещо много ясно и лаконично изявление на Владимир Путин - нещо, което той често прави напоследък. Той признава различието между Русия и Европейския съюз относно концепцията на развитието на газовия пазар", казва Кънев.
Според него Европейският съюз признава едно различие и вероятно невъзможност да се договорят някои неща с Русия, така както се е случило със "Северен поток".
"Не знам да е споменавана досега цифрата от 400 млн. евро от транзитни такси, така че не знам как е определена. Относно компенсации от Европейската комисия има подобен момент, но това са част от реалностите", отговаря той на въпрос дали страната ни има основание да търси компенсации от ЕК.
"Ако трябва да поставим 400 млн. евро транзитни такси от едната страна и съобразяване с правилата и законите от друга, нормално е везната да натежи към страната на закона. Ако трябва да се постигнат финансови облаги, то това трябва да стане чрез съобразяване със закона", коментира той.
Относно думите на Владимир Путин, че Русия ще наблегне на развитието на проекта "Син поток" Кънев изрази мнение, че става дума за увеличаване на количествата към Турция и не се говори за изграждане на цялостна инфраструктура. "Тази стратегия се поставя в зависимост от интереса на Турция да го прави. Но всеки преход към Европа ще изисква съобразяване с европейското законодателство", завърши той.