Зимният ни сезон тази година ще е на „апаратно дишане“

Положението ще е по-тежко, отколкото през лятото, тъй като българските скиори предпочитат да отидат в чужбина, казват от бранша

Зимният ни сезон тази година ще е на „апаратно дишане“

Снимка: Красимир Свраков

Габриела Махлелиева Автор: Габриела Махлелиева

Успешен зимен сезон, абсурд! Големият въпрос е дали изобщо ще има зимен сезон в България", казва Димитър Попов, член на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).

Призивите на министъра на туризма Марияна Николова към българите да изберат родното, думи които бяха „запазена марка“ и на бившия министър Николина Ангелкова, се оказват напълно неефективни, тъй като зимният сезон в страната по никакъв начин не може да бъде спасен само от българите. „Когато става въпрос за туризъм не трябва да се гледа брой туристи, а брой нощувки – това е основният показател. Един англичанин се равнява на двама – трима, които ще дойдат за един уикенд за две нощувки, а англичанинът ще дойде за 7 нощувки. Освен това, ако се разчита само на близки пазари, отново ще сме свидетели на уикенд туризъм. Всички ще идват в курортите от петък до неделя, а през седмицата курортите ще са празни“, каза Попов пред Economic.bg.

Чака ни тежка зима

Според него ситуацията през зимния сезон ще е по-тежка, отколкото беше през лятото. „Положението през зимния сезон ще е доста по-сериозно, защото лятото имаше все пак някаква компенсация от българските туристи, които пътуваха. За разлика от лятната почивка, която едва ли не е задължителна за голяма част от българите, много по-малка част пътуват през зимата. Да не говорим, че ските не са евтина почивка. Българите по никакъв начин не могат да компенсират чужденците“, казва още той.

По думите му, ако все пак през зимата останат „зелените коридори“ за пътуване и туристите имат възможност да отидат в чужбина, то българите, които карат ски и ще си позволят зимна ваканция, ще се насочат към Австрия и Северна Италия.

На същото мнение е и Даниела Стоева, управител на туристическа агенция „Тандем Травел“. По думите ѝ за момента изобщо не може да се говори за зимен сезон, тъй като всичко е в застой. „Към момента нямаме никакви резервации, говорим по-скоро само за заявен интерес“, казва тя.

Гигантите в туризма напълно отписаха зима 2020/2021

Безспорно без добра рекламна кампания е почти невъзможно да бъдат привлечени туристи в България. Министърът на туризма Марияна Николова даде заявка за мащабна рекламна кампания за зимния сезон. Това обаче според част от бранша е безсмислено.

„Дори няма никакъв смисъл от реклама при положение, че границите са затворени. Дори ние, туроператорите се въздържаме от реклама, защото няма никакъв ефект. Нашата реклама в момента общо взето касае пътувания по-далеч във времето пролет/лято 2021 г. Големи туроператори като Tui например вече рекламират лято 2022 г. Английските туроператори пък рекламират зима 2021/2022 г. едва ли не тази година са я отписали“, казва Попов.

Според Стоева обаче именно рекламата е ключът към успеха, тъй като тя оставя трайно впечатление. „Привърженик съм на това рекламата да не се преустановява независимо дали в момента може да се пътува или не. За мен беше изключителна грешка, че още март месец се преустановиха всякакви рекламни кампании. Дестинацията трябва непрекъснато да напомня за себе си. Дори и за момента да няма бизнес или той да е в ограничени размери аз съм сигурна, че в бъдеще нещата ще се променят и ние трябва като дестинация да сме в главите на хората“, казва тя.

Резервации в последната минута заменят ранните записвания

Именно това е посоката, в която ще се развива зимният сезон тази година, смятат от бранша. Терминът „ранни резервации“ смятам, че можем да го забравим и то не само за 2020/2021, но за един средносрочен план, защото в чисто психологически аспект потребителите няма да смеят да правят ранни резервации, казва Стоева.

Зимна ваканция по време на пандемия

След като пандемията от коронавируса принуди ски сезон 2019/2020 да бъде прекратен преждевременно, дойде време за откриване на сезон 2020/2021 г. И той по всичко личи ще отново ще се проведе под знака на глобална пандемия.

Затова от Министерството на туризма преди дни публикуваха единни правила за работата на зимните курорти тази година. Мерките обхващат дейността на кабинковите въжени линии, седалковите лифтове и влекове. Туристите задължително трябва да покриват носа и устата си с маска или друго предпазно средство при престой в кабината и на лифт станциите. Броят на пътуващите в закритите лифтови съоръжения може да бъде ограничаван  по преценка на оператора. Кабините се дезинфекцират по график. В ски гардеробите също е въведена специална организация за дистанция и дезинфекция, а в ски училищата групите ще са до 10 души.

От бранша приветстваха идеята, като я определиха за изключително полезна както за бизнеса, така и за самите туристи.

Ски курортите вече се подготвят за сезона

В Пампорово обявиха на сайта си проект за дигитализация на курорта с цел превенция от разпространението на коронавируса. Това, което от курорта са направили е нова платформа за предварителна директна онлайн покупка на лифт карти и ски услуги през уеб магазин. Тя ще дава възможност за директни покупки онлайн и ще позволи на туристите предварително да закупят безконтактни лифт карти и ски пакети, които да вземат самостоятелно на място през поставени на различни места в ски зоната pick-up устройства чрез сканиране на QR код или ваучер за пакетната услуга. Част от уеб магазина ще бъде и система за бързо и надеждно презареждане на лифт карти.

Курортът обяви, че стартира и нова програма за деца и младежи от 12 до 18 години, която ще включва лифт карти и ски услуги на преференциална цена от 49 лева. В продажба ще бъде пусната и лифт карта със ски оборудване. Сред новите пакети са още „Първи стъпки в ските“ с промоционални условия за начинаещите, както и лифт карти с отстъпка за достъп до СПА услуги в курорта. Какви ще са конкретните цени на тези продукти обаче все още не е ясно, тъй като няма информация на официалния сайт на курорта.

За момента има обявени сезонни цени за комплекса, които са на промоционални цени до 7 декември 2020 г. За възрастен в делнични дни цената на сезонната карта е 700 лв., за деца до 18 г. и пенсионери 540 лв., а за деца от 7 до 12 години 380 лв.

В Банско също вече са обявени промоционални цени за сезонните карти като офертите ще са валидни до 30 ноември. За възрастни цената е 1300 лв. За студенти, ученици и пенсионери до 75 г. (вкл.) - 1200 лв., а за деца от 7 до 12 год. (вкл.) - 1100 лв. Освен това всеки, който закупи сезонна карта, фамилна карта или карта Bansko Twenty ще получи специален комплимент - брандиран шал тип buff! Този аксесоар ще помогне да предпазите Вашите уста и нос от студ и вируси, съгласно актуалните разпоредби, уточняват от курорта на сайта си.

В Боровец също се предлага услугата за онлайн зареждане на ски картите. Като в курорта цените не са променени от сезон 2019/2020 г. 48 лв. е цената за възрастни за половин ден до обяд и 40 лв. за след обяд, а 62 лв. за цял ден. За децата пък цената е 28 лв. за половин ден до обяд и 23 лв. за половин ден след обяд. За цял ден за деца пък цената е 36 лв.

Коментари: 0