Китайски гигант без продаден телефон у дома e номер едно в Африка

Пътят на компанията до успеха е по-различен от този на конкурентите

Снимка: Pixabay
Един от най-големите производители на смартфони в Китай никога не е продал и едно устройство в собствената си страна. Затова пък доминира пазарите в Африка, пише CNN. Напълно непознат на Запад, компанията Transsion оставя световните топ играчи като Samsung и Apple да ѝ дишат прахта на "черния" континент с над 1 млрд. души. 

Натоварените улици в Лагос, Найроби и Адис Абеба са изпъстрени с ярко сините магазини на водещия бранд на компанията – Tecno. За сметка на това в родния си Китай играчът няма нито един търговски обект, а централата в Шънджън се губи невзрачно сред околните небостъргачи и останалите технологични конкуренти. 

Историята на Transsion се различава от тази на другите китайски производители като Huawei и Xiaomi, които започнаха дейността си първо у дома и след това стъпиха на международните пазари. Компанията зад телефоните Tecno обаче избра да изгради своя бизнеса си в Африка и като че ли няма намерение да се прибира в родината си. 

Перфектно селфи 

„Този телефон е наистина чудесен за селфи“, казва 35-годишната Мезет Бару, асистентка в магазин от веригата на компанията, която току-що си е направила снимка. Удовлетворението ѝ съвсем не е случайно. Камерите на Tecno са оптимизирани за африкански тен, обяснява Ариф Чаудъри, вицепрезидент на Transsion. По думите му фото системите в устройството са настроение да приемат повече светлина заради тъмната кожа. „Това е една от причините да станем успешни“, изтъква Чаудъри. 

Преди да основе Transsion Джордж Джу прекарва близо десетилетие в Африка, работейки за други компании за мобилни телефони. Когато узрява за идеята да създаде собствена марка, той вече е наясно, че да се опитваш да продаваш африкански устройства на развитите пазари е повече от грешно. 

Таймингът му няма как да е по-точен. В първите години от новото хилядолетие китайското правителство активно действа по стратегията си „Going Out“, в рамките на която насърчава предприемачите да търсят път навън и да градят силни връзки пазари като африканския. По онова време разпространението на мобилните телефони в Китай вече върви с бързи темпове, но в Африка, която е с приблизително сходно население, те все още са рядък лукс. Погледнато от определен ъгъл Африка се оказва нещо като новия Китай. 

Да дадеш на потребителя, каквото иска 

През 2006 г. Джу стартира Tecno в Нигерия, най-напредничавият и населен африкански пазар. От самото начало девизът на компанията е „мисли глобално, действай локално“. В превод това означава да се отговори на специфичните нужди на африканците. 

„Когато започнахме да правим бизнес в Африка, забелязахме, че хората имат няколко SIM карти в портфейла си“, разказва Чоудъри. Та обаче имат само едно устройство и затова ги сменят непрестанно през целия ден, за да избегнат солените такси на различните оператори. „Те не можеха да си позволят два телефона, така че ние им дадохме решение“, изтъква Чоудъри. 

Джордж Джу решава всички Tecno телефони да бъдат с двойна SIM карта. 

Оттам нататък следват още повече иновации. Transsion открива научно-изследователски центрове в Китай, Нигерия и Кения, където се опитва да разбере как да привлича по-добре африканските потребители. Така скоро на клавиатурите се появяват местни езици като амхарски, хаус, суахили. Телефоните пък получават значително по-дълъг живот на батерията. 

Последното е особено важно, тъй като на много места на континента, включително в Нигерия, Южна Африка и Етиопия, властите често изключват електрозахранването, за да се пести енергия. Хората редовно остават без ток и не могат да зареждат телефоните си. На някои по-слабо развити пазари като Конго например съществува друг проблем – че хората трябва да вървят километри, за да използват контакт, което пък и се заплаща допълнително. „За тези потребители по-дългия живот на батерията е благословия“, казва Чоудъри

Може би най-умният ход на Transsion обаче е ценообразуването. Тя развива три основни бранда – Tecno, Infinix и Itel. Телефоните им се продават на цени от 15 до 200 долара. 

Мезет Бару разказва, че си е купила своя Tecno за 72 долара. В близкия магазин iPhone 7 се продава за 906 долара, а Samsung Galaxy J7 за около 360 долара. 

Средната месечна работна заплата в Етиопия между 54 долара и 108 долара, а повечето търговци не позволяват разсрочено плащане. Простата равносметка показва, че Tecno е далеч по-достъпен. 
 
Преди по-малко от десетилетие китайските телефони едва влизаха в обсега на радарите на местните пазари в Африка. През 2010 г. Nokia и Samsung доминират продажбите на континента. В следващите години Transsion набира скорост и ситуацията постепенно се изравнява. Днес общият пазарен дял на компанията е около 32%, докато този на втория в класацията Samsung е около 20%. 





Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: смартфон | производител | Африка | Tecno | мобилен пазар | Transsion

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини