Държавата продължава да харчи все още неизкараните приходи от тол системата

За три години правителството ще даде 420 млн. лв за пътя между Ботевград и Мездра

Държавата продължава да „намества“ все още несъществуващите приходи от тол системата, които тя би трябвало да донесе през следващите три години. След като миналата сряда правителството реши да даде 416 млн. лв. за ремонт на пътища, които ще бъдат увредени от свлачища и срутища през следващите три години, днес кабинетът "намести" още 420 млн. лв. от тол приходите в периода 2020-2023 г. Вторият транш ще отиде за ремонт на пътя между Мездра и Ботевград.

Освен гореспоменатите проекти, тол системата ще финансира и част от строителството на околовръстното на София, струващо общо 144 млн. лв. Не се знае обаче каква част от тези средства ще дойдат по линия на бъдещите пътни такси за за тежкотоварните автомобили.

Самата тол система все още не е заработила и не носи приходи на хазната, а това, след няколко удължавания на срока, трябва да се случи до 1 март 2020 г. По думите на члена на УС на АПИ проф. Олег Асенов, който е бивш шеф на Националното тол управление, оптимистичният срок за стартиране на търговската експлоатация на тол системата е 1 февруари, но "може и да се случи и по-рано, но не много по-рано, може да се случи и по-късно". Припомняме, че първоначално правителството очакваше 1.2 млрд. лв. годишно приходи от пътните такси, но според последните разчети и според зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков държавата ще събира по 600 млн. лв. на година.

С днешното решение излиза, че правителството вече е похарчило целево близо 50% от очакваните приходи от тол системата за следващите три години. А пари ще трябват за много други ремонти, за да се "закърпи" окаяното състояние на второкласната и третокласна пътна мрежа в страната. През март председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Георги Терзийски обяви, че само за ремонти на пътищата в Северна България ще са нужни 7 млрд. лв. в следващите няколко години.

Строителството на близо 33 км от пътя между Мездра и Ботевград е обособено в два участъка – Лот 1 (19.3 км) и Лот 2 (13.4 км). Отсечката ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока. Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще се осъществява чрез кръгови кръстовища „Мездра“, „Дърманци“, „Ребърково“, „Люти дол“, „Скравена“ и „Ботевград“. Предвидено е изграждането на селскостопански надлези, площадки за отдих и т. н. 

Припомняме, че през юли Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) позволи на АПИ предварително изпълнение на договора за строеж на Лот 2, с изпълнител „МБ Лот 2 – 2019“ за над 222 млн. лв., въпреки жалбата от страна на декласираната „Трейс“. Компаниите, които формират обединението победител, са „Европейски пътища“ (новото име на „Пътища Пловдив“, което се свързва с бившето „Агромах“, преименувано на „Грома холд“), „Водно строителство – Благоевград“ и словашката „Вахостав – СК“ а.с.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: приходи | пътища | АПИ | Георги Терзийски | Николай Нанков | тол система | свлачища

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини