Cessna SkyCourier извърши първия си полет
Програмата на перспективния турбовитлов самолет е по поръчка на FedEx
Програмата на американската корпорация Textron Aviation за създаване на турбовитлов самолет от ново поколение стигна до стадия „полетни изпитания“. Експерименталният модел SkyCourier се издигна за първи път в небето недалеч от гр. Уичито, щата Канзас, в неделя, 17 май. Първият полет на машината, пилотирана от Аарон Тобайъс, главен летец- изпитател, и Кори Екхарт, старши летец-изпитател на Textron Aviation, продължи 2 часа и 15 минути. В това време бяха щателно проверени летателните характеристики на самолета, неговите устойчивост и управляемост в различни режими на полета и пр. Особено внимание било обърнато на работата на двата двигателя PT6A-65SC, доставени от Pratt & Whitney Canada, всеки от които е с мощност 1100 к.с. Специално били отчитани екологичните характеристики – емисии и шум.
„Ние сме много
доволни от поведението на Cessna SkyCourier във въздуха“ – коментира Кори
Екхарт след първия изпитателен полет. „Особено ни впечатли устойчивостта на
самолета по време на излитане и кацане. Cessna SkyCourier демонстрира високо
ниво на своите полетни характеристики още в първия си полет поради което ние
можехме да изпълняваме с него всичко, което искахме. Това беше отлично начало
на програмата за полетни изпитания“ – завършва старши летецът-изпитател на
Textron Aviation.
Програмата на
корпорацията за създаване на турбовитлов самолет от ново поколение стартира
през ноември 2017 г. по поръчка на голямата
куриерска компания FedEx.
В товарния си
вариант Cessna SkyCourier ще се произвежда с широк товарен вход и равен под.
Самолетът може да качва три стандартни товарни контейнера LD3 с обем 4.5 куб.
метра. Пътническият вариант на самолета ще бъде, разбира се, с отделни врати за
екипажа и пътниците, както и с големи панорамни илюминатори.
Товароподемността
на самоета е 2720 кг за товарния вариант и 2270 – за пътническия. Максималната
далечина на полета е до 1670 км при крейсерска скорост до 370 км/час. За
излитането на самолета е необходима полоса ос дължина само 1000 метра.
Първоначалната цена на машината е 5.5 млн. долара.
„Гордея се, че
екипът на проекта SkyCourier успя да издържи на негативите, появили се
вследствие на глобалната пандемия COVID-19, като упорито работеше за да доведе
прототипа на самолета до първия му полет“ – коментира Рон Драйпър, шеф на
Textron Aviation. Той е уверен, че Cessna SkyCourier ще бъде най-добрият
самолет в своя сегмент на самолетите до 19 пътнически кресла благодарение на
съчетанието между универсалността на неговия салон, добрата му товароподемност,
превъзходните му летателни характеристики и ниските му експлоатационни разходи.
Всъщност истината е, че всичките представители в сегмента на самолетите с до 19 пътнически места се произвеждат повече от 36 години. Това са полският M28, чешкият L-410, германският Dornier 228, китайският Harbin Y-12 и канадският DHC-6 Twin Otter.