FlixTrain настъпва към България

Държавната субсидия е примамлива за нискотарифния жп превозвач, смята проф. д-р Симеон Ананиев

Германският частен нискотарифен жп превозвач FlixTrain настъпва към българския пазар на пътнически жп превози. Това коментира за Economic.bg проф. д-р Симеон Ананиев, преподавател във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков” в София.

„Транспортното бъдеще е на нискотарифните компании – не само в авиационния и в автобусния транспорт, а дори вече в консервативния железопътен транспорт“, категоричен е Ананиев. Като доказателство той сочи именно динамичното европейско развитие на нискотарифната германската жп компания за пътнически превози FlixTrain, която усилено настъпва в Европа.

Пред Economic.bg от германската компания FlixMobility, която управлява марките FlixBus и FlixTrain, потвърдиха, че към момента имат планове за разширяване само в Германия, Швеция и Франция, докато в други страни, например в България, това е само бъдеща възможност пред FlixTrain.

Всъщност, чрез своето подразделение FlixBus, превозвачът от миналата година работи и на българския транспортен пазар. Първите автобусни линии, които разви у нас, бяха международни – превозите с автобуси от София до Будапеща, Виена и Букурещ и обратно. Към тях бяха добавени и много нови градове, до които пътуват зелените автобуси на превозвача, сред които и Мюнхен, Залцбург, Загреб, Любляна, Сегед, Арад и др. Те позволиха на българските пътници да получат достъп до голямата мрежа на компанията в Централна Европа.

„Целта на това навлизане на FlixBus е да проучи пазара на пътнически превози у нас, като не е изключено скоро да се включи в международните жп превози, както и в жп превозите по най-натоварените с пътуващи работници и учащи се регионални линии като София-Мездра или София-Дупница“, смята проф. Ананиев. „Добре е именно те да бъдат обявени на търг за отдаване на концесия по модела на чешките железници“, коментира той.

Не е изключено и FlixTrain да кандидатства в конкурса за избор на превозвач за обществени услуги в жп транспорта, тъй като договорът на „БДЖ-Пътнически превози“ с държавата изтича през 2024 г. „Засега нискотарифният превозвач предпочита да оперира само по отделни линии, но огромната субсидия, която държавата плаща на държавния ни жп превозвач, е повече от примамлива“, смята проф. Ананиев.

Още повече, че до края на 2024 г. голяма част от жп мрежата у нас ще бъде обновена, което ще даде възможност са увеличаване на скоростта на влаковете и съответно – да направи жп превозите на пътници по-привлекателни от автобусните.

Според разпространена преди часове информация за догодина FlixTrain е подготвил ударно разрастване. Така от началото на 2020 г. зелените влакове на превозвача ще започнат да се движат и в Швеция, където първоначално ще обслужват маршрутите Стокхолм-Малмьо и Стокхолм-Гьотеборг.

„Наблюдаваме нарастващо търсене на влакови услуги в Швеция“, коментира Петер Алгрен, управляващ директор на FlixBus Sweden. „Така влаковете на FlixTrain ще бъдат най-достъпният като цена жп транспорт на пазара и ще допринесат в огромна степен за преминаването съм устойчив транспорт, без никакви компромиси с удобството и качеството“, добавя той.

През пролетта на тази година FlixTrain представи предварителните си планове за инвазия на един от най-консервативните жп пазари в Европа – френския.  Тамошният жп регулатор ARAFER  покани всички заинтересовани от навлизането на местния жп пазар компании да представят плановете си 18 месеца преди либерализирането на пътническите жп превози във Франция, което е планирано да стане от началото на 2021 г.

Разбира се, FlixTrain продължава експанзията си и у дома, в Германия. След като миналата година пусна нискотарифните си влакове по линиите Берлин-Франкфурт-Щутгарт и Хамбург-Кьолн, тази година добави към тях и маршрута Берлин-Кьолн. От 15 декември зелените влакове на компанията ще тръгнат и на 7 нови гари – сред които и Аахен, Лайпциг, Хале и Ерфурт, а напролет те ще потеглят и по линията Берлин-Хамбург.

Цените на билетите обикновено започват от 9.90 евро и се продават на сайта на компанията, като пътникът получава информация в реално време за възможностите му да се прекачи от влак на автобус и обратно в цялата мрежа на FlixTrain и FlixBus.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: ФликсБус |

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини