GPS локализирането трябва да е част от спешния телефон 112 до пет месеца

МВР е пуснало обществена поръчка за новата възможност и предстои избор на изпълнител

Снимка: Economic.bg/Архив

Спешният телефон 112 в България ще се сдобие с възможност за GPS локация на нуждаещите се от помощ и получаване на сигнали чрез SMS още преди да бъде въведена изцяло новата спешна система, планирана да заработи след 2-3 години. За целта в средата на декември Министерството на вътрешните работи е пуснало обществена поръчка за разширена мобилна локация на територията на страната. От пресцентъра на Дирекция „Национална система 112“ обясниха за Economic.bg, че до края на тази седмица ще бъде избран изпълнител по процедурата, а до пет месеца се очаква тя да започне работа.

„Локализацията ще се предава при всички случаи, дори когато е изключен GPS-ът на телефона. Информация за местоположението на хората ще получаваме само когато е осъществено повикване към спешния телефон, в други случаи няма да има възможност да се проследяват обажданията“, обясни директорът на Дирекция „Национална система 112“ Цветомир Цеков по време на пресконференцията по повод Европейския ден на Единния европейски номер за спешни повиквания 112, цитиран от „Фокус“.

На 16 декември 2019 г. МВР е пуснало обществена поръчка с предмет "Внедряване на разширена мобилна локализация (Advanced mobile location – AML) в Национална система 112 на територията на Република България" с прогнозна стойност 190 000 лв. без ДДС. 

Тя е публикувана в същия ден, в който МВР пусна за обществено обсъждане и концепция за развитие на Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112. В документа на новата концепция е записано, че след създаването на новата система сигнали за спешни случаи ще могат да се подават не само по телефон, както е сега, а и чрез чат платформи като Viber и Skype. Също така е предвидена видеовръзка с линейките.

От пресцентъра на телефон 112 обясниха, че въпросната GPS локализация, която предстои да бъде внедрена в следващите няколко месеца, ще бъде част от сегашната, стара система на спешния телефон и ще работи докато не бъде пусната новата.

Трябва да се направи уточнение обаче, че след като бъдат отворени офертите в края на седмицата и бъде избран изпълнител на поръчката, е много възможно, както се случва доста често, поръчката да бъде обжалвана. Което означава, че въпросните пет месеца може да са твърде оптимистичен период.

До влизането в сила на новата концепция на спешния телефон също има доста време. Първо, новите текстове трябва да бъдат приети от Министерския съвет, но въпреки че срокът за общественото обсъждане изтече на 15 януари, все още няма правителствено решение. След това, до 1 месец от приемането на концепцията от МС трябва да се сформира работна група, която да извърши анализ на нормативната уредба и при необходимост да предложи и изготви нормативни промени.

И когато в крайна сметка работната група постигне консенсус около новата система, ще започне да тече срок от 16 месеца, в който да бъде пусната обществената поръчка. След което процедурата по Закона за обществените поръчки предвижда да се подават документи от кандидатите, те да бъдат разгледани и одобрени, да бъде посочен изпълнител, а след това да се пристъпи към реално стартиране на изграждането на новата система.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: МВР | телефон 112 | локализация | спешни разговори

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини