Кризата като възможност: 7 бизнес съвета за оцеляване
Ескалацията на коронавирусната зараза удари силно бизнеса по цял свят
10983
~ 3 мин. четене
Ескалацията на коронавирусната зараза удари силно бизнеса, като не малка част от фирмите намаляват обемите на работа, а други дори напълно затварят, в опит да се ограничи разпространението.
Показателно за тенденциите е, че на 23 март над 40% от американските бизнеси например вече бяха затворени в сравнение със същата дата на януари. Надеждите сред фирмите там са мрачни и три четвърти от малките играчи потвърждават, че са негативно повлияни от случващото се, сочат данни на Националната федерация за независим бизнес.
Настроенията са такива навсякъде и се нагнетяват допълнително от липсата на яснота за това колко дълго ще продължат извънредните мерки и масовите ограничения.
Никълъс Бар – част от консултантската компания DuPont Sustainable Solutions, занимаваща се управление на риска – има натрупан 35 години опит като бизнес консултант. Той помага на компаниите да се ориентират по-лесно в геополитическите, климатичните и терористичните рискове, включително 9/11.
„Сега е моментът да превърнем риска във възможност“, коментира той пред CNBC.
Ето и кои са седемте основни стъпки за това според него:
- Грижете се за хората си – Установете „пълноценна и редовна“ комуникация със служителите си, за да разберете как те са лично засегнати от вируса. В случаите, когато това е възможно, уверете ги, че могат да разчитат на вас.
- Изградете система за управление – Създайте система за управление за вземане на решения, като се съсредоточите върху данните, а не върху емоциите.
- Направете оценки на риска – Дори и да имате съществуваща оценка на риска, тя може да не е вече релевантна. Създайте нов, съсредоточен план върху мерките за хигиена и безопасност, необходими за защита на хората, финансите, технологиите и операциите по време на огнището.
- Натиснете външните комуникации – „По време на криза най-големият ви ресурс е доверието“, отбелязва Бар. Отделете време, за да уверите всички клиенти, заинтересовани страни и широката общественост, че предприемате подходящи мерки за борба с огнището, а дори и че допринасяте за разрешаването на проблема. Социалните медии могат да бъдат чудесна платформа за това.
- Оценете веригите за доставки – Разберете дали вашите клиенти все още са такива и от какво имат нужда сега. След това говорете с доставчиците какво могат да ви предложат, но внимавайте с обещанията им. Ако парите са дефицит, не забравяйте, че не всичко трябва да се прави в кеш – бъдете креативни и помислете как можете да реагирате, включително в бартерни предложения за продукти и услуги.
- Преоценка на оперативните рискове – Преценете всички оперативни аспекти на вашия бизнес, включително кухни или фабрики, и създайте предстартов списък на нуждит, така че да сте готови да започнете веднага, щом има условия за това.
- Използвайте престоя продуктивно – Възползвайте се максимално от свободното време, за да помислите за разработването на нови услуги и процедури, за които преди не сте имали време. Насърчете служителите си и им помогнете да се чувстват продуктивни и ценени, като ги включите в този процес.
Препоръките на Бар отразяват мнението и на други специалисти по риск мениджмънт. управление. Джордан Строс заяви, че собствениците на бизнес трябва да отделят известно време всеки ден в търсене на нови възможности. А Грег Милано, изпълнителен директор на консултантската фирма Fortuna Advisors, смята, че стратегията за възстановяване може да бъде разбита на три ключови стъпки: оцеляване, подобряване и използване на възможността.