Мила Маречкова:

Вървим напред със 100-годишен опит зад гърба

Служителите, които работят със страст, са гръбнакът на всеки преуспяващ бизнес

Снимка: Икономика

Мила Маречкова е управител в Бритиш Американ Табако от 2014 г. Завършва Френска гимназия, а своето образование продължава със специалност «Финанси» в УНСС. Притежава магистърска степен по финанси и бизнес администрация. Стартира кариерата си в Българската търговско-промишлена камара, след което започва работа в Adidas, която тогава прави първите си стъпки на българския пазар, където прекарва дълго време и работи също и за международни пазари. В БАТ работи вече над 13 години на ръководни позиции в различни сфери на търговията и маркетинга.

Г-жо Маречкова, модерно ли е днес да се управлява бизнес?

Модерно за мен е да се управлява с ясна визия за устойчиво развитие и със силен екип от най-добрите професионалисти. В бързо променяща се среда е важно да отговаряш на очакванията на потребителите и да им предлагаш висококачествени продукти, които са в унисон с актуалните тенденции и предпочитания. Радвам се, че като пазарен лидер в страната успяваме по отговорен начин да постигаме това с нашето богато портфолио от международни марки.

Какъв  стил на управление прилагате и има ли нови модели в управлението, които искате да опитате как работят в български условия?

За мен водещи са решителността и мотивацията да даваш най-доброто от себе си, разбирането и ангажираността в екипа, да се доставят най-високите резултати и да има удовлетворение от постигнатото заедно. Страст и много работа, както и предизвикателствата, които да развиват екипа и компанията напред.

Офисът в България е част от интернационалния екип на БАТ. Щастливи сме, че компанията насърчава разнообразието и предоставя възможност за развитие на служителите и в другите държави от групата на БАТ, където в момента български колеги работят. Също така, в БАТ България работят чужденци, които допринасят със своя опит от международни проекти. Моделът на управление се вижда в екипа на организацията - стремим се да привличаме хора, които са проактивни и работят със сърце и хъс. Екипът ни е изпълнен с индивидуалисти, които със своето разнообразие и талант оставят следа в развитието на компанията и допринасят да бъдем успешни на пазара.

Всяка година в БАТ имаме стажантски програми за обучение и развитие на млади хора в началото на тяхната кариера. Радвам се, че напоследък много от стажантите, които кандидатстват за работа в България, са студенти, учили в чужбина. Те избират да се върнат и да се реализират в България. Един от големите активи на всяка държава са младите хора и стабилната бизнес среда.

В какво е силата на БАТ България?

Двете основни съставки на нашия успех са силното ни портфолио и екип, който няма да приеме нищо по-малко от най-доброто като резултат. Ние интегрираме над 100-годишния световен опит на БАТ с нашата експертиза и познания, придобити на местно ниво, което допринася за това да сме успешни. За нас служителите са гръбнакът на всяка успешна компания. Затова вярваме, че ангажираността на служителите и развитието на компанията вървят ръка за ръка. Екипният дух, ентусиазмът и всеотдайността на нашите служители са от водещо значение за успеха ни на пазара. 

Расте броят на дамите в бизнеса. Кои са някои от предимствата жена да е начело на компанията от гледна точка на служителите в нея?

Вярвам, че предимствата са свързани с това да познаваш добре работата и екипа си. Може би жените имаме много по-силна интуиция спрямо бизнеса и подхождаме с повече внимание към човешкия фактор. Бих откроила новото поколение жени, които са отговорни, образовани, любопитни и смели. Инициативите на компаниите за увеличаване на жените в лидерския екип им помагат да използват максимално ефективно човешките си ресурси и да се развиват успешно като бизнес организации. Например около 40% от екипа на БАТ в България са жени, които заемат позиции в различни отдели, включително и на ръководно ниво. 

А кое е това, което ви дава увереност, че добрият маркетинг с точния подход към клиентите винаги е от значение?

Многогодишният ни опит на пазара ни помага да разбираме предпочитанията и нуждите на българските консуматори и да отговаряме на тях по най-добрия начин – представяйки висококачествени международни марки, в съчетание с отговорно бизнес поведение.

 

Кирил Георгиев: Нелегалната търговия в България намаля в пъти през последните години

Кирил Георгиев започва кариерата си в областта на публичните комуникации в Министерството на финансите, след което се присъединява към екипа на Бритиш Американ Табако България. Продължава кариерата си във водещи компании на мениджърски позиции в областта на корпоративните въпроси, сред които и Heineken Zagorka. В средата на 2017 г. се завръща в БАТ, където заема позицията мениджър регулаторни и правни въпроси.

Г-н Георгиев, кое е „камъчето в обувката“ на вашия бизнес?

Не бих казал „камъче“, а по-скоро предизвикателства, които дават възможност да се развиваме, да надграждаме постигнатото. Ние винаги сме се ръководили от спазването на високи стандарти във всички сфери на бизнеса и отговорно корпоративно поведение. Важното е, че в България регулациите на индустрията следват европейските директиви и практики.

Темата за акциза върху тютюневите изделия е твърде чувствителна. Какво е добре да знаят всички онези, които имат силата да влияят върху тяхното покачване?

Като страна членка на Евросъюза, през 2018 г. България достигна изискванията на ЕС за минимално акцизно облагане на 1000 къса цигари от 90.00 евро. За да се случи това, у нас беше въведен акцизен календар за периода 2016-2018 г., благодарение на който минималните нива се достигнаха много плавно, без шокове за пазара и потребителите и с наличие на предвидимост на средата за бизнеса. Това беше една много добра и работеща инициатива на държавата, която беше в унисон с европейските практики. Разумните регулации, предвидимостта на законодателната рамка и консултациите с бизнеса по законодателните инициативи за тютюневите изделия са се оказали ефективни през годините с оглед на запазване на стабилността на бизнес средата, защита на държавните приходи, както и поддържане на положителната тенденция за намаляване на незаконната търговия у нас.

Виждате ли лек срещу незаконната търговия с тютюневи изделия у нас? Кои са губещите от нея?

Факт е, че през последните години нелегалната търговия в България се намали в пъти. От двуцифрен процент, до минимални нива. Според последните данни от независимо изследване на Нилсен, организирано от петте тютюневи компании от „Инициативата срещу незаконната търговия“, част от която е и Бритиш Американ Табако в България, за пореден път имаме рекордно ниски нива на незаконна търговия у нас, с тенденция за поддържане на спад – 3.3% за трето тримесечие на 2019 г. Нещо повече, дори вече наблюдаваме населени места с нулеви нива на потребление на нелегални цигари - нещо, което е безспорен прецедент в историята на изследването в страната.

Как се измерват нивата на незаконната търговия?

С проучването, което провеждаме от 2010 г. насам, се измерва нивото на незаконна търговия с цигари в страната чрез събиране и анализ на празни опаковки от цигари през всяко тримесечие. И ако трябва да сравним страната ни по този показател с други държави членки, където се провежда същото проучване, България е отново с най-ниски нива в рамките на ЕС, което е също безспорен успех за всички.

Постигнатото до момента в борбата срещу незаконната търговия у нас е добър пример за силно изразените ангажименти и работа както на правителството, така и на всички правоохранителни органи на базата на ефективната координация между тях. В резултат се получиха тези изключително ниски нива на нелегалната търговия в страната. Намаляването на нелегалната търговия предпазва пазара от продукти с неясен произход, а също и увеличава приходите в държавния бюджет. Вярвам, че в това отношение работата и сътрудничеството на държавните институции и индустрията ще продължат и занапред.

Какви иновации чертаят новото бъдеще на тютюневата индустрия?

В последно време станахме свидетели на много промени в тютюневата индустрия, от една страна - това са нови и допълнителни регулации, а от друга - новите тенденции, свързани с трансформацията на индустрията. Сега се намираме в иновативен момент на развитие в своята дългогодишна история. През последните няколко години БАТ инвестира в редица нововъведения и проучвания за оценка и разработване на т. нар. продукти с потенциално намален риск, които са част от портфолиото на БАТ и в страната.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 94 на сп. "Икономика"


Етикети: цигари | интервю | регулации | Бритиш Американ Табако | тютюневи изделия | Мила Маречкова | Кирил Георгиев

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини