5 начина за ускоряване на енергийния преход през 2024 г.
Въпреки че има напредък, той далеч не е достатъчен

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Ключът към организирания енергиен преход се крие в увеличаването на инвестициите във всички аспекти на системата за чиста енергия. Въпреки че има напредък, той далеч не е достатъчен. В допълнение към утрояването на енергията от възобновяеми източници, незабавно е необходимо масово увеличаване на решения като чисти горива, съхранение, управление на въглерода и напреднала ядрена енергия. Това повишено изискване за растеж ще трябва да бъде подкрепено от повече от 500 милиарда долата инвестиции годишно в модерни енергийни решения до 2030 г.
Такива цели и планове за глобалния енергиен преход до 2030 г. и 2050 г. често може да изглеждат непосилни и да напредват бавно предвид мащаба на задачата и дългите периоди от време. Но има незабавни действия, които могат да бъдат предприети, и въздействащи резултати, които могат да бъдат постигнати през следващите 12 месеца, пише Europeansting в сътрудничество със Световния икономически форум.
Ето топ 5 начина за ускоряване на енергийния преход през 2024 г.
1. Организациите, които са част от ООН, трябва да обявят план за нулева мрежа
Много страни по света са декларирали своите амбиции за нулева мрежа, но не много имат план как да ги изпълнят. От корпоративна страна, проучване на организациите-членки на Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата (UNFCC) установи, че само 10% от тези организации имат план за постигане на целите си за нетна нула. Могат ли всички корпоративни членове на ООН да обявят своите планове за нулева мрежа през 2024 г.?
2. Най-малко 50% намаление на сроковете за одобрение на проекти
Бавният процес на издаване на разрешителни често намалява въздействието на поддържащите политики, разпоредби и финансови стимули, предназначени да ускорят енергийния преход. Между 2018 г. и 2022 г., например, проекти, които искат да бъдат свързани към електрическата мрежа в Съединените щати, са прекарали средно четири години на опашката за взаимно свързване в очакване на одобрение. Подобна е историята и в други части на света. Често подобряването на тази ситуация не изисква непременно нови закони или разпоредби, а по-скоро рационализиран процес и повече персонал, който обработва исканията. Могат ли регулаторите и политиците да намалят времето, необходимо за получаване на необходимите разрешителни, с 50% през 2024 г.?
3. Двойни годишни инвестиции в чисти енергийни технологии
Инвестициите в технологии за чиста енергия са нараснали с 24% между 2021 г. и 2023 г. Това се дължи най-вече на продължаващото разширяване на възобновяемата енергия. В същото време инвестициите в усъвършенствани енергийни решения растат бързо, от 50% в чист водород и улавяне и съхранение на въглероден диоксид до 75% за съхранение на батерии през 2022 г. Този растеж обаче трябва да бъде допълнително ускорен, тъй като усъвършенстваните решения трябва да се удвоят и се утрояват всяка година, за да достигнат 500 милиарда годишно до 2030 г. Ще успеят ли новатори, големи енергийни компании, потребители на енергия и инвеститори да удвоят инвестициите си в модерни енергийни решения през 2024 г.?
4. Изградете усъвършенствани решения в индустриален мащаб
Мащабните внедрявания на критични технологии са на различни нива на зрялост, като по-специално батериите показват определена степен на зрялост. Съобщенията, меморандумите за разбирателство и партньорствата са сред новините през последните две години, но много решения все още са на ръба на индустриализацията. Например в областта на устойчивите авиационни горива (SAF) няколко инсталации в промишлен мащаб вече работят, включително съоръжението за устойчиво авиационно гориво (SAF) на Neste в Сингапур и съоръжението SAF на Montana Renewables в САЩ. Очаква се няколко нови централи да бъдат пуснати през 2024 г., например от иноваторите SkyNRG и Synhelion. Ще видим ли индустриална експанзия в областта на чистия водород, съхранението и управлението на въглерода през 2024 г.?
5. Стабилна политика и регулация
Честите промени в политиката и несигурността относно фискалните ползи могат да забавят напредъка и процесите на вземане на решения от общностите на инвеститорите, като същевременно подкопават доверието. Инвеститорската общност вече отчита технологичните рискове; всяка допълнителна несигурност ще забави напредъка и ускоряването на внедряването. Можем ли да видим правителствата и регулаторите да осигурят стабилна среда за планиране на политики или стимули през 2024 г. за следващите десетилетия?
Годишната среща през 2024 г. в Давос, заедно с 12-те месеца, които следват, са възможност за действие от страна на бизнес и политически лидери. Те трябва да предприемат значими стъпки, за да стимулират енергийния преход. Общността за напреднали енергийни решения ще подкрепя иновативни лидери, големи енергийни компании, потребители на енергия и инвеститори, които работят извън границите на индустрията и с политици, за да съкратят от десетилетия на години времето, необходимо за внедряване на модерни енергийни решения.