50% от британските фирми очакват дългосрочни проблеми след Брекзит
Някои обаче откриват нови възможности
Повечето британски фирми изпитват затруднения в търговията с Европейския съюз след Брекзит, като голяма част от тях очакват проблемът да продължи и занапред. Това сочи проучване, извършено от Survation и поръчано от First / EY, което бе публикувано тази събота, предава Reuters.
Търговското споразумение между Лондон и Брюксел, което влезе в сила на 1 януари 2021 г., постави бизнеса в нова ситуация с повече бюрокрация и правила.
Проведеното през февруари проучване на Survation установява, че 75% от британските фирми са претърпели известни смущения. 71% от анкетираните посочват, че все пак са се чувствали подготвени за промените.
Почти половината – 49%, смятат, че усложнената ситуация ще продължи в дългосрочен план. Една трата дори казват, че спрели търговията с ЕС и страни, които не са обхванати от споразумения за търговия.
Констатациите потвърждават резултати от други проучвания, които вече показаха, че предприятията са имали затруднения с веригите си за доставки, както и гранични и регулаторни проблеми след влизането в сила на новите търговски договорености.
Миналия месец излязоха и първите официални данни на Службата за национална статистика (ONS) след Брекзит, които са повече от красноречиви. От тях става ясно, че износът на стоки от Великобритания към ЕС се е сринал с над 40% през януари.
Тогава ONS определи драстичния спад като „резултат от временни фактори“. Междувременно премиерът Борис Джонсън сравни проблемите при доставките с „никненето не зъби“, като според него нещата ще се стабилизират, когато фирмите усвоят новата система.
Изпълнителният директор на London First Джон Дики обаче счита, че „прекъсванията в търговията на Обединеното кралство с ЕС надхвърлят проблемите с новия режим“.
Ако правителството иска да защити идеята Global Britain успешно, то трябва да удвои усилията си, за да оправи търговските ни отношения с ЕС.“
29% от анкетираните 1040 фирми в актуалното проучване съобщават, че разходите им са се увеличили. Половината от тях обясняват, че е трябвало да ги прехвърлят на клиентите.
26% обаче виждат в новата ситуация шанс – те казват, че сега например им е по-ясно как стъпят на нови пазари. 24% пък определят новите търговски договорености като предпоставка да диверсифицират своите дейности.