БСК: Дайте гарите на концесия
Според бизнеса спирането на държавната субсидия за железниците е логична мярка
Гарите и гаровите площи на БДЖ трябва бързо да бъдат отдадени на концесия, а неефективните линии да бъдат закрити. Това се посочва в позиция на Българската стопанска камара. Според бизнеса, за да се стигне до оздравяване на дружеството поддръжката на влаковете, обслужването на пътниците, обслужването на определени линии и маршрути и други също трябва да бъдат отдадени на концесия.
От БСК смятат, че в железниците трябва да бъдат приложени драстични съкращения и да се преразгледат преференциите на различни категории клиенти, които да са валидни за определено време, график и сезон. Нужно е и планирането на повече средства за модернизация и реконструкция на ж.п. системата в следващия планов период на ОП „Транспорт”.
От камара смятат, че тенденцията да се води БДЖ към фалит или ограничаване, е икономически порочна. За страните от ЕС жп транспортът е с висок дял в обществените услуги за населението, най-екологичният транспорт и бизнесът, преразпределящ над 30 на сто от ефективността си в обществото. Липсата на сериозен ангажимент, включително и политически, към развитието на БДЖ и железопътната инфраструктура, ще доведе до затварянето на производствени мощности и сериозното ограничаване на развитието на отделни икономически региони, посочват от организацията.
Според бизнеса спирането на държавната субсидия за железниците е логична мярка, която трябва да ограничи изтичането на публични средства, срещу които няма ясни гаранции за оздравяване на компанията и предприемане на по-решителни действия за преструктуриране и оптимизация на разходите.
Очертаващата се несъстоятелност на БДЖ, може да предизвика задълбочаване на кризисното състояние на редица производствени дейности. Това ще доведе до нов тласък към несъстоятелност и на националната железопътна инфраструктура. Несъстоятелността е свързана и с шоково освобождаване на служителите, което ще предизвика ново смущение на разклатения трудов пазар.
От БСК отчитат, че при невъзможност за оздравяване на дружеството трябва да се върви към обявяване на несъстоятелност без излишно наливане на допълнителни публични средства, разсрочване или опрощаване на дългове. Бизнесът е убеден, че всякакви управленчески решения на ръководства на БДЖ, които не са обвързани с политическа подкрепа, ще изправят железницата пред риска на ликвидацията.