Бавни, мръсни, пълни - това е имиджът ни сред хората
Доживотен затвор за посегателство в железницата може да реши проблема й, казва Йордан Недев, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ"
- Какво е качеството на пътническа железопътна услуга в момента?
Имиджът, който имаме в момента за влаковете, е "бавни, мръсни, пълни". Другият голям проблем, който видях най-отчетливо за една година в БДЖ е, че за най-голямо съжаление това, което най-бавно и трудно се променя, са хората от едната и другата страна на бариерата.
От една страна нашите служители и от другата страна - нашите клиенти.
Клиентите с десетилетия са свикнали да се возят без пари. Да си хвърлят и оставят боклуците във влака, да си качват краката върху седалките. Нашите служители също са свикнали да се возят в първа класа с мръсните си дрехи от работа, също да си качват краката, да се яде, пуши, пие и т.н. във влакове. Това поведение хората от двете страни на бариерата считат за свое конституционно право.
Да си вземеш нещо от влака като сувенир също е конституционно право според голяма част от тези, които ползват железницата. Абсолютно конституционно право на нашите превозни бригади е да си слагат цената на билета в собствения джоб.
- Кога ще можем да говорим за качество на услугата?
За истинско качество на услугата можем да говорим, когато има закон за криминализиране на всички тези деяния и за голяма част от тях бъдат изведени в статут - "Тероризъм". Всички посегателства върху подвижния състав, върху инфраструктурата , кражби, повреди, които се нанасят от хората, трябва да се определят като тероризъм и да водят след себе си до сериозни доживотни присъди.
- Доживотен затвор. Не сте ли твърде сурови. Защо?
Защото тези посегателства поставят в риск стотици хора и техника, която струва милиони. Докато това не се случи, няма никакъв смисъл да говорим за качество на услугата. В момента, в който във влака се качат 20 събратя без билети и никой нищо не може да им каже. Ама никой нищо, дори Транспортна полиция, която няма никакви права във влаковете. Нашите кондуктори нямат абсолютно никакви права във влаковете.
Ако някой не си е платил и кондукторът отиде при него и иска да му издаде билет на по-висока цена, в която влиза глоба, нищо не можете да му направите. Нито можете да го пипнете с пръст, нито да го свалите на следващата спирка, нито да му пребъркате джобовете за пари...нищо. Няма право никой, нито полицията, нито кондуктора.
- Защо не закриете билетните каси тогава, ще направите икономии?
Миналата година през декември организирахме дискусия с 25 изпълнителни директори на различни предприятия, банки и производства в България. Има няколко такива клуба.
Попитахме ги къде виждат проблемите в БДЖ "Пътнически превози", как биха ги решили.
След като им дадохме информация какви мерки сме предприели и какво се случва, мениджърите трябваше да измислят за два часа нещо различно от това, което ние сме предприели.
Едно от гениалните неща, които бяха казани тогава беше : "Като има толкова много безбилетни пътувания и правите толкова инвестиции, за да ги спрете, а събирате някакви малки стотинки от билетите, ами вземете и ги спрете. Нека има кондуктори, един началник влак. Няма да има билетни каси и най-вероятно разходите няма да са повече от приходите, които бихте събрали, ако правите тези разходи. Кой ще ни позволи това нещо? Това означава да уволним още 3000 души ей сега.
- Какви са точните числа?
Имам отчетите. Но съм толкова объркан от всичко, което се случва напоследък. До онзи ден, като финансист, първата ми задача всеки ден беше да знам какъв ни е оборотът, оперативните приходи и разходи. В момента нищо такова не мога да ви кажа, ако не си гледам отчетите.
- Защо?
Ситуацията един ден я считам за нелепа, на следващия ден за безумна. На третия ден според мен е безсрамна. Вече един месец аз не знам какво се случва и това нещо ме притеснява ужасяващо. Имам предвид - какво се случва в по-голям мащаб. Говоря за политическите измерения на ситуацията. Какво става във влаковете ми е ясно.
- Имате предвид спирането на държавната субсидия на БДЖ за социалните превози ли? Докога ще издържите без нея?
Все още е спряна и няма никаква идея какво ще се случи. За юли не получихме държавното доплащане. Ние го получаваме в началото на месеца за следващия месец.
- Колко пари трябва да получите ?
Между 13 и 14 милиона за юли и сега за август още толкова.
Без тях ще трябва да се свие съвсем услугата, да се съкратят влакове и хора.
- На няколко пъти по време на дискусията намекнахте , че може скоро да не сте в БДЖ. Означава ли това, че ще си подадете оставката, ако не получите субсидията по договора с държавата?
Ако не получим ясна политическа подкрепа за бъдещето на БДЖ какво ми остава...
- Как се уведомяват пътниците при авария, инцидент или закъснение по друга причина на влака?
Подписал съм заповед - описана е процедурата какво да се прави в такива случаи, как да се уведомят пътниците. Зам.-министър Камен Кичев също е издал подобна заповед. И какво от това? Трябва ли да кача още един човек във влака, за да контролира дали се изпълняват и още един, който да контролира контрольора? Защото проблемът е софтуерен. И когато проблемът е софтуерен, освен с трапанация няма как по друг начин да го реша. Ама не ми позволяват.
- Как ще се справите с недостига на вагони и локомотиви и закъсненията и отмяната на влакове заради този проблем?
Общо взето опитвам се да кажа, че в момента сме закрепили положението. Опитваме се до края на годината да го крепим, защото със сигурност до края на годината няма да имаме възможност рязко да подобрим състоянието както на тягов, така и на вагонен състав, защото постоянно излизат в ревизии и ние се опитваме да държим нещата с влизане на тяхно място на вагони от ремонт. Това се случва както при локомотивите, така и при вагоните. Засега удържаме баланса. Общо взето проблем ще има през декември. Тогава голяма група вагони ще излязат в стандартна ревизия. И сега се опитваме да вземем всякакви мерки, за да успеем да ги компенсираме.
Тоест до края на годината не можете да очаквате чудеса от гледна точка на вагонен състав. Но наистина борбата е безмилостно жестока, за да можем да запазим поне сегашната ситуация.
Основната причина за закъсненията е свързано с обвръзкатана тяговия локомотивен състав. Един локомотив вози един влак, след това се откача и се закача на следващия влак и ако има закъснение от първия влак и има много близко време между двата влака, дори в някои случаи се оказва, че един влак трябва да тръгне в 15 часа, но локомотивът му идва с друг влак, който трябва да пристигне в 15 часа и 10 минути. И се натрупва доста голямо закъснение за заминаващия влак. Но това е единственият начин, по който може да се получи обвръзка във връзка с относителната липса на подвижен състав за основния график, защото той е много зле сметнат.
Надяваме се следващата година да го преработим, така че движението на влаковете да е обвързано с много параметри.
- Кога БДЖ ще стане привлекателна железница?
За съжаление със сигурност няма да е тази година. Вероятно няма да е и следващата. Но със сигурност това, за което ние се борим е да се почувства разликата.
- Как се борите?
С всичко, което правим в момента се опитваме да я държим над водата. Защото ако не го правим, още преди няколко месеца нямаше да има железница. Ако бяхме оставили процесите да се случват по същия начин както години наред, нямаше да има абсолютно никакви ремонти и нямаше да има един български влак.