Чакаме повече на опашки
От частния сектор само банките могат да се похвалят, че обслужват по-бързо
Във време на криза чакаме много повече по опашки. У нас губим средно по пет минути, за да стигнем началото на опашката в магазина, заведението за бързо хранене, аптеката или банката. В някои частни сектори ни обслужват много по-бавно. Това показват данните от мащабно проучване в 24 държави на водеща международна компания, която предлага услугата „таен клиент”.
Според изследването, което обхваща не само Европа, но и страни като Русия и Мароко, българите като цяло можем да се похвалим, че чакаме по опашки много по-малко, отколкото много други европейци.
Рекордьор по висене на опашките е Русия. Средно руснаците чакат ред цели 20 минути. В Италия – 11, а у нас само пет. Най-малко чакат обаче във Франция – минута и във Великобритания - малко над 2 минути.
Докато в 24 държави средно чакат на опашка 9 минути, българинът губи почти два пъти по-малко. Преди четири години, преди началото на кризата, на много места сме чакали много по-малко време. През 2008-а, например, в супермаркета сме чакали ред за касата около четири минути, сега чакаме шест.
Изненадващо, от частния сектор само банките могат да се похвалят, че обслужват по-бързо. Преди две години, за да внесем или изтеглим пари, сме чакали почти 10 минути. Сега чакаме средно 7. Банките се борят за всеки клиент. Не само да ги спечелят, но и да ги задържат и затова влагат много усилия в обучения на персонала, как да обслужва по-бързо и качествено клиентите си.По-бавно минаваме опашките в аптеката и в заведението за бързо хранене. И много по-бързо в магазините за дрехи, поредно косвено потвърждение, че българите сме свили потреблението на неща, от които можем да се лишим.
У нас данъкоплатецът масово недоволства, че в администрацията опашките стават все по-дълги и отнемат много повече от 5 минути, колкото чакаме средно в частния сектор. Според проучването най-малко чакаме в пощата и на касите за влак и автобус. Само около три минути.
И все пак според класацията българите трябва да останем приятно изненадани и да гледаме малко по-оптимистично и позитивно на нещата, поне когато чакаме на опашка и когато се сравняваме с другите европейци.