Кризата повиши транзакциите на по-малки суми

Потребителите се насочиха от кредитни към дебитни карти, казва Дениса Матееску, генерален директор MasterCard Europe, Румъния и Балканския регион

Автор: Десислава Янкова

- Лукс ли са все още кредитните карти у нас?

Изобщо не са лукс. Все повече хора разбират ползите от кредитните карти и имат желание да имат кредитна карта. Също така търговците разбират, че приемането на плащания с кредитни карти е от ключово значение за техния бизнес.

- Колко са издадените към момента кредитни карти?

Близо 1 милион според статистиката на БНБ.

- Наблюдавате ли повишена активност на потребителите към кредитните карти?

Според проучването на MasterCard MasterIndex, проведено през 2011 година сред български картодържатели, почти половината от картодържателите (43%) заявяват, че са започнали да използват разплащателни карти преди повече от 5 години. Въпреки, че две трети от картодържателите казват, че не са променили навиците си за ползване на карти през последните 5 години, 28% заявяват, че сега по-често използват разплащателни карти. Според данните от MasterIndex 2011, средно употребата на дебитни и кредитни карти се е повишила - 6.4 пъти на месец за дебитни карти и 3.7 пъти месечно за кредитни карти.

- По колко карти средно носи в себе си българинът?

Мнозинството от активните картодържатели имат само дебитна карта (75%), 9% имат кредитна карта, а 16% имат както кредитни, така и дебитни карти.

Според същото проучване 85% от картодържателите на кредитни карти имат само една кредитна карта. 9% притежават 2 кредитни карти, а 4% - 3 кредитни карти.

- Изостава ли българският картов пазар в сравнение с този в страните от Западна Европа?

В различните пазари картодържателите имат различни нужди и навици. Ние внимателно се вслушваме в нуждите на всеки пазар индивидуално и се опитваме да предоставяме решения с индивидуален подход, който най-добре пасва на нуждите на съответния пазар, както и на нуждите на различните сегменти картодържатели.

Българският пазар непрекъснато се развива. Много добър пример за този напредък е въвеждането на MasterCard PayPassTM технологията в България в края на 2010 година. Безконтактната технология PayPass предоставя удобна за плащане алтернатива на парите в брой и прави транзакциите по-бързи, по-лесни и създава редица ползи за потребителите, търговците и финансовите институции. Същевременно PayPass плащанията са много сигурни, защото картата никога не напуска ръцете на картодържателя по време на процеса на плащане.

Миналата година ние пуснахме и престижен картов продукти в България - World Signia MasterCard, продукт, който е разработен за хората с динамичен и натоварен стил на живот, с изтънчен вкус и познавачи на перфектното обслужване и луксозните стоки. Тази карта предлага големи ползи за своите собственици в локации на партньори на MasterCard като хотели, ресторанти и агенции за автомобили под наем, както и достъп до ВИП зоните на повече от 500 летища по света. 

- Как повлия кризата на сегмента?

Забелязахме промени в поведението на картодържателите в световен мащаб. Икономическата криза повлия на различните пазари по различни начини. Например на някои пазари забелязахме повишен брой на транзакциите за по-малки суми. На други пазари видяхме преминаване от употреба на кредитни карти към използване на дебитни карти, въпреки че кредитните карти също се използват. Тази промяна е най-вече заради това, че хората стават по-внимателни за своите разходи и искат да харчат само толкова, колкото имат.

- Къде най-често българинът предпочита да се разплаща с кредитна карта? Увеличават ли се обектите, където това е възможно?

Според резултатите от изследването 38% използват своите кредитни карти най-често за купуване на храна. Също така за пазаруването на дрехи и плащане на сметки за домакинството, като процентът е по 21 за всяко. 17% от активните картодържатели посочват, че използват своите кредитни карти най-често на бензиностанции, докато 7% пазаруват с тях онлайн.

- Какви са предимствата на кредитната карта пред банковия заем?

Предимствата на използването на разплащателна карта са многобройни: то е удобен и сигурен начин за разплащане. Картодържателите могат да се възползват също и от по-добра отчетност на своите покупки и от това, че имат средства на разположение през цялото време.

Когато използват кредитна карта, потребителите могат да решават как и кога да използват своя кредитен лимит. Те могат да погасят цялата сума или части от нея, и да използват наличния кредит колкото често имат нужда. Картодържателите ще плащат лихви само върху невъзстановения кредитен лимит. Също така кредитните карти обикновено предлагат гратисен период, през който не се начисляват лихви, както и схеми за лоялност, и други.

- Как могат да се предпазят потребителите от компрометиране на личната информация и кражба на суми?

Опасности могат да настъпят, когато картодържателите не разбират ясно, че картата всъщност е техният портфейл и трябва да я третират по същия начин, както биха се отнасяли и с другите си ценни вещи – да внимават да не оставят картата без надзор или да не споделят с други хора своя ПИН номер.

С напредъка на технологиите да се направи картова измама става все по-трудно. Един ключов начин за предпазване на данните на разплащателните карти е спазването на Payment Card Industry Data Security Standards (PCI Standards). MasterCard, заедно с другите участници в индустрията на разплащателните карти, е разработила и промотира прилагането на PCI стандартите – инструмент, който цели да усъвършенства процесите за сигурност на данните по разплащателни сметки. PCI стандартите се прилагат към всички клиенти - финансови институции, търговци и доставчици на услуги, които съхраняват, обработват или предават данни на картодържатели.

- Крие ли рискове онлайн пазаруването чрез кредитна карта? По какъв начин се подсигурява допълнителна сигурност при плащането онлайн?

Онлайн картовите разплащания са много сигурни, но те изискват картодържателите да са запознати с безопасното използване на карти по интернет, точно както трябва да се отнасят с внимание при всеки друг тип плащания. Когато се използват по правилния начин, онлайн плащанията са доста удобен, лесен и сигурен начин за разплащане. Бихме посъветвали потребителите да обръщат внимание на следните общи съвети за безопасност, когато правят картови плащания онлайн.

На първо място се уверете, че уебсайтът на търговеца е сигурен. Трябва да има символ под формата на катинар или ключ, а адресът трябва да започва с https вместо с http. Важно условие е търговецът да е включен в системата 3D Secure, като логата на международните разплащателни институции трябва да бъдат показани на уебстраницата.

3D Secure паролата трябва да се запомни, защото ще трябва да се въвежда всеки път, когато се правите онлайн транзакция. Не използвайте ПИН-а на картата, рождения си ден или името и фамилията си като парола за 3D Secure услугата.

Потърсете информация за търговците преди да направите транзакция – от различни форуми, дискусионни групи или приятели. Уверете се, че на сайта има специална колона, която включва данни за търговеца.

Преди да правите онлайн плащания прочетете внимателно търговските условия за методите за плащане, доставка, данни за сигурността и/или политиката за личните данни.

Не вземайте под внимание имейли, които ви насочват към уеб сайтове, които изискват информация за банкови сметки, номер на карта, ПИН код или 3D Secure парола.

За да защитите банковата си сметка и покупките, проследете аспектите на транзакцията - дата на доставка, гаранция или данни за компанията доставчик, включително и имейл с потвърждение.

Уверете се, че продуктът, който искате да купите е в наличност. Ако не е, проверете при търговеца кога можете да го купите. Когато получите продукта, уверете се, че е това, което сте видели на сайта.

С напредъка на технологиите, да се направи картова измама става все по-трудно. Ние сме решени да намалим шансовете за каквито и да били злоупотреби с карти до минимум и изследваме най-новите технологии, за да подобряваме нашите настоящи инструменти за откриване и предпазване, както и да разработваме нови като чип технологията.

Коментари: 0