Турция иска да изтласка българските превозвачи от пазарa си

Нормално е турската страна да пази износа си, смята зам.-председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов

4400 ~ 3 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

- Г-н Филипов, защо само седмица след предишния протест, отново затваряте границата? Турската страна обеща 20 дни облекчен режим, докато текат преговорите между двете държави. Какво се случи през изминалите дни?

- След протеста на 9 май, когато затворихме границата, имахме среща на гранично контролно пропускателен пункт (ГКПП) Капъкуле с началника на митницата Саид Ялдъз и консула на Източна Тракия. На тази среща, те ни увериха, че ще разрешат проблемите с Турция, докато не се срещнат българският транспортен министър Кристиян Кръстев и турският транспортен министър, за да обсъдят въпросните проблеми, които българските превозвачи имат. Нищо подобно от това не се случи. Камионите, които бяха задържани същият този ден, не бяха пуснати и продължиха да стоят на границата, дори спряха и нови камиони. Само за пример ще дам, във вторник имаше 58 български камиона спрени на Капъкуле, от които 28 бяха на изхода и 30 на входа.

- От какво се оплакват българските превозвачи?

- Ние пуснахме вече хиляди декларации навсякъде. Оплакваме се от това, че Турция не спазва международните спогодби, в които е страна. Целта на турската държава е да изкарат българските превозвачи от турския пазар. Ние пуснахме писмо до медиите, което ни бе изпратено от турския началник на митниците, в което той разпорежда на всички митнически учреждения да засилят контрола, особено от страна на български превозвачи. Това е засилване на контрола, но на какво? На мерки, които те са измислили и които противоречат на международни конвенции. Дори изпратихме писмо до секретариата във Франция, в което изложихме проблемите и законите, които прилагат от турската държава спрямо нашите превозвачи. Комисията във Франция ни изпрати отговор, в който се потвърждава, че турците наистина нарушават международната конвенция от тяхна страна.

- Има ли специално отношение към нашите шофьори и защо се получава това?

- Нормално е турската страна да пази износа си. Както вече казах, те искат да ни извадят от турския пазар по всякакви законни и незаконни начини.

- Българското правителство ангажира ли се отново с проблема?

- "Автомобилна администрация" се е ангажирала с проблема, но 8 месеца "Автомобилна администрация" води преговори с турската страна и не постигна никакъв успех.

- Ако днес не се стигне до временно решение, докога ще протестирате?

- Ще протестираме докато не се реши проблема. Ако трябва един месец ще стоим на границата. Блокадата ще продължи докато нямаме писмени гаранции от Анкара, че Турция ще изпълнява международните спогодби и че няма да има това особено отношение към българските превозвачи.

- От днес вече има ново рестриктивно изискване спрямо българските превозвачи - да не влизат с автомобили по-стари от 20 години. Това изискване само за българи ли е?

- Това изискване не мога да го коментирам, защото не съм проучил наредбата и не мога да кажа.

- Какви са вашите изисквания към турската страна и към правителството?

- Изискването ни е да спазват международните спогодби, по които турската държава е страна. Не може вътрешна наредба на турското министерство на транспорта, която противоречи с европейското и международното законодателство, да не се спазва.

- Каква е опашката от тирове?

- Опашката от тирове, които блокират турската граница е около 3 км. над (ГКПП) Капитан Андреево и около 6 км. към ГКПП Лесово.

Подкрепи Economic.bg