Airbus и Boeing са забравили как се печелят пари
На теория самолетостроенето е прекрасен бизнес, но изненадващите разходи значително усложняват проектите

Снимка: pixabay
Канадската Bombardier Inc. се отказа от надпреварата в
самолетостроенето, като продаде оставащия си дял в програмата A220 на партньора
си в проекта - Airbus SE. Целогодишната нетна загуба от 1.4 млрд. евро на европейския авиопроизводител, заедно с тази сделка, е болезнено напомняне защо големите амбиции на
Bombardier винаги изглеждаха обречени, пише Bloomberg.
На теория самолетостроенето е прекрасен бизнес. Няма много конкуренти - Airbus и Boeing Co. са наложили дуопол при производството на големи самолети, при това тяхното търсене нараства. Населението на развиващите се страни става все по-богато, иска да пътува повече, а притесненията около климатичните промени все още не са събрали достатъчно привърженици.
Проблемът е, че проектирането и пускането в експлоатация на нов търговски самолет струва скъпо и в повечето случаи проектът се оскъпява заради непредвидени обстоятелства.
Забавянията при A220 струваха на Bombardier поне 6 млрд. долара и доведоха до натрупването на много дълг. Airbus се притече на помощ през 2017 г., като взе мажоритарен дял в програмата. Дори и сега, 7 години след влизането му в експлоатация, Airbus го приема като тежест.
Друга причина, поради която Bombardier потърси помощта на Airbus през 2017 г., е, че Boeing убеди САЩ да наложи наказателни вносни тарифи, като по този начин нанесе удар на канадския производител.
Търговските и тарифните заплахи се умножават заради Доналд Тръмп и Brexit. Airbus е по-добре капитализирана от Bombardier и има повече потенциал да се справи с тези проблеми, но не е имунизирана срещу провал. След неприятностите на САЩ със Световната търговска организация заради обвинения от ЕС за незаконни субсидии към Boeing, американците наложиха тарифи на самолетите на европейския производител. Те са подали иск с идентични обвинения - нерегламентирани финансови потоци от Съюза към холандската компания.
За разлика от Bombardier, Airbus и Boeing имат развит пазар в областта на отбраната. Приходите от него помагат да се финансират огромните разходи за разработки. Това обаче не е гаранция за успех. Разходите за пенсионно осигуряване са предизвикателство за работодателя. Те се увеличават с броя на служителите, но когато правиш големи самолети, няма как да намалиш работната ръка. Отрицателните лихви причиниха набъбване на пенсионния дефицит на Airbus, достигайки до 8 млрд. евро.
Неочакваните проблеми за компанията не спират. Airbus отчете 5.6 млрд. евро негативни корекции в годишните си резултати. Голяма част от тях са свързани с глобите, които трябва да плати заради обвиненията за подкуп, повдигнати от различни международни власти. Компанията плати 1.2 млрд. евро такса заради проблеми в програмата за военен транспорт A400m. Разходите продължават с над 200 млн. евро, свързани с ограниченията за осигуряване на защита, плюс различни други еднократни разходи.
Преди изглеждаше, че Boeing е разрушил финансовата алхимия в бранша. Увеличаващите се парични потоци към компанията бяха върнати на акционерите чрез мащабна програма за обратно изкупуване на акции. След две фатални катастрофи, включващи 737 Max виждаме, че успехът за Boeing не можа да дойде въпреки намаляването на доставчиците, сплашването на регулаторите и пренебрегването на безопасността през 2019 г. Boeing отчете първата си годишна загуба от две десетилетия.
След разочарованията от най-големия до 2017 г. пътнически самолет A380, определян от анализаторите като бездънна парична яма, и различни производствени затруднения, включващи нови самолети с тесни каросерии, акционерите на Airbus се надяваха, че и той ще започне да преобразува за поръчките в пари, които да им бъдат върнати.
Производителността на Airbus със сигурност се е подобрила и тенденциите за загуби продължават. Прогнозите за производство и печалба на Airbus за 2020 г. са по-слаби от очакваното. Той би трябвало да генерира 4 млрд. евро свободен паричен поток, но след като корупционните глоби, няколкостотин милиона евро данъчни и съдебни разходи бъдат платени, няма да остане много. Коронавирусът остава на дневен ред и може да причини неочаквани неуспехи. Авиокомпаниите може да бъдат принудени да отменят полети и това ще има въздействие върху веригата за доставки. Докато Airbus повишава дивидента с 9%, обратно изкупуването на акции ще трябва да изчака.
Оттеглянето на Bombardier от бранша е доказателство за това колко е трудно да се печелят пари от продажбата на големи самолети. Дори позициите на Airbus и Boeing не са сигурни.