Асен Василев иска бърза забрана на инхаус процедурите
Финансовият министър опитва да ограничи Здравната каса и Пътната агенция от възможност да възлагат дейности без обществени поръчки

© ECONOMIC.BG / БТА
Финансовият министър Асен Василев предлага инхаус процедурите, по които се строят мащабни инфраструктурни обекти в страната, като магистрала „Хемус“ например, да бъдат забранени. Същото желание имаше и служебният кабинет „Донев“, но заради несигурната политическа обстановка мерките така и не бяха реализирани докрай. Сега промените в Закона за обществените поръчки са качени за обществено обсъждане по бързата процедура, в 14-дневен срок.
Като причина за бързането се посочва, че законопроектът въвежда мерки, които отразяват ангажименти в Плана за възстановяване, но и транспонирането на европейски директиви.
Всяко едно забавяне при въвеждането им ще окаже негативно влияние върху усвояването на средства от европейски фондове, се посочва в мотивите. Промените, които се отнасят до правилно транспониране на приложимите европейски директиви, целят отстраняване на съществени несъответствия с европейското законодателство и всяко забавяне ще доведе до започване на наказателна процедура срещу България от страна на ЕК и налагането на финансова санкция.
Досега законодателството се мотивираше с европейска директива за случаите, в които държавно ведомство възлага директно на свързано предприятие дейности, за които по принцип е необходимо да обяви обществена поръчка.
Според Асен Василев обаче тази директива е тълкувана твърде разширено и това е позволявало досега на здравната каса и на пътната агенция да заобикалят закона, пишат от „Продължаваме промяната“ във Facebook страницата си.
Припомняме, че служебното правителство „Донев“ се опита на два пъти да ограничи инхаус практиките. Първият път промените бяха анонсирани през октомври миналата година и дори минаха на първо четене в 48-ото НС, като всички политически сили тогава дадоха заявка за тотално прекрояване на текстовете. Заради разпускането на парламента обаче законопроектът не бе приет на второ четене.
Същият законопроект бе одобрен на заседание на Министерския съвет и в средата на април тази година, но до входирането му в Народното събрание така и не се стигна.
Порочната инхаус практика стана известна през 2021 г., по време на служебния кабинет на Стефан Янев. Тогава регионалният министър Виолета Комитова разкри, че държавното дружество „Автомагистрали“ е превъзлагало дейности на частни фирми, но под прикритието на договори за наем на техника и доставки на материали. Практиката е използвана при строежа на участъци от автомагистрала „Хемус“, скоростния път Видин – Ботевград, укрепването на свлачища, ремонти на язовири и удълбочаването на пристанище Варна.
Освен това строителите под прикритие са получавали огромни аванси. По-късно бившият министър на МВР Бойко Рашков разкри схема, при която част от парите за лот 5 на магистрала „Хемус“ са изнасяни в чували или са ползвани за строителството на хотели.
Малко по-късно редовният кабинет „Петков“, при който финансов министър бе отново Асен Василев, определи строежите като незаконни и плащанията към фирмите бяха спрени.
Предложенията за промени сега
Василев предлага да бъде отменена разпоредба в ЗОП, която позволява на Националната здравна каса и Агенция „Пътна инфраструктура“ да сключват договори без провеждане на обществена поръчка. Като мотив се посочват две европейски директиви – Директива 2014/24/ЕС и Директива 2014/25/ЕС.
Подобни случаи представляват казуистичен подход, който е в разрез с уредбата на изключенията в приложимите директиви. Освен това, според ЕК въвеждането на изключения, извън посочените в директивите е недопустимо, а изрично предвидените в тях следва да се тълкуват и прилагат строго стеснително.“
Прецизира се разпоредба относно изключението за поръчки, възлагани от секторни възложители на свързано предприятие. Средният общ оборот на предприятието за последните три години, реализиран от поръчки в полза на съответния възложител трябва да е най-малко 80 на сто от всички предоставяни от него услуги, а не само спрямо идентичните и сходни услуги.
За постигане на по-пълно съответствие с Директива 2014/24/ЕС са предложени промени, свързани с възможността да се изисква обосновка при необичайно благоприятни предложения за цени, когато има само две или по-малко предложения. При подадени две предложения ще се взема предвид средната стойност на всички като база, въз основа на която ще се преценява дали някое от тях е по-благоприятно с повече от 20 на сто.
Втората група промени са свързани с изпълнение на ангажиментите, заложени в НПВУ. Част от тях са насочени към намаляване на неконкурентното възлагане при използване на процедури на договаряне без обявление и на поръчките, възложени въз основа само на една оферта.
Друга мярка, в изпълнение на НПВУ, е предложеното прецизиране на дефиницията на „изключителни обстоятелства“, свързана с прилагане на едно от основанията за провеждане на процедурата договаряне без обявление. С новата редакция се стеснява значително обхватът на понятието, като се очаква това да доведе до допълнително ограничаване на случаите, в които се използва тази процедура.
Заложено е създаване на консултативен съвет към министъра на финансите като помощен орган при осъществяване на контролната дейност в областта на обществените поръчки. В състава му ще се включват всички органи и звена на негово подчинение, които са с контролни и методически правомощия в системата на обществените поръчки – представители на Министерството на финансите, Агенцията по обществени поръчки, Агенцията за държавна финансова инспекция, Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“ и др.
Предложени са промени в административнонаказателните разпоредби. Изменението се отнася до двукратно завишаване размера на санкциите за нарушения на ЗОП, с което се удовлетворява изискването на мярката по НПВУ за установяване на ефективни и възпиращи санкции при нарушения на правилата за възлагане на обществени поръчки.
Третата група промени са свързани с подготовката за членство на България в ОИСР и привеждане на националното законодателство в съответствие с Препоръка на Съвета за подобряване на изпълнението на политиката по околна среда при обществените поръчки /OECD/LEGAL/0311/. Предлага се въвеждане на задължение за публичните възложители да поставят екологични изисквания при възлагане на поръчки за доставки и услуги с прагови стойности.
Последната група промени цели прецизиране на действащата нормативна уредба с оглед преодоляване на констатирани проблеми в практиката на възложителите. С редакцията се цели ясно определяне кръга на лицата, на които правомощията могат да бъдат делегирани, така че да се очертаят границите на прехвърляне на отговорността за разходване на обществени средства.
С цел преодоляване на неправилна практика на възложителите и защита на основни принципи на закона е предложена забрана в случаите на провеждане на процедура на договаряне без обявление да сключват договор на цена по-висока от финансовия ресурс, за който в предходната открита или ограничена процедура са посочили, че не може да бъде надхвърлен.
С предложената промяна в чл. 117а се цели преодоляване на противоречиво тълкуване относно приложимостта на разпоредбата по отношение индексиране цените на договорите, когато за съответния предмет няма одобрена методика. Същевременно разпоредбата е прецизирана с оглед отстраняване на противоречие, относно прилагането на одобрена методика в хипотезата на чл. 116, ал. 1, т. 1.