Байдън и Сунак обявиха споразумение за „зелено“ финансиране
То предвижда компаниите за електрически автомобили във Великобритания да получат достъп до зелени данъчни кредити и субсидии в САЩ
Компаниите от Великобритания ще могат да получат достъп до „зелено“ финансиране от САЩ, като част от плановете за засилване на връзките между двете държави, обявени от британския премиер Риши Сунак и американския президент Джо Байдън, предава BBC.
Двамата лидери представиха т.нар. „Атлантическа декларация“ за укрепване на икономическите връзки между двете страни по време на пресконференция в Белия дом. По думите на Сунак споразумението ще донесе ползи възможно най-бързо. То предвижда възможност фирмите за електрически автомобили в Обединеното кралство да получат достъп до зелени данъчни кредити и субсидии в САЩ.
Докато двамата говориха за партньорството си в сферата на укрепването на икономическата сигурност, Сунак заяви, че отношенията между Великобритания и Щатите представляват „незаменим съюз“.
„Атлантическата декларация“ включва ангажименти за облекчаване на търговските бариери, тясно сътрудничество в отбранителната промишленост за защита на данните. То засилва и сътрудничеството в областта на изкуствения интелект.
Попитан дали новото споразумение е „признание за провала“ за сключване на по-широко търговско споразумение между Обединеното кралство и САЩ, Сунак каза, че
споразумението отговаря на определени предизвикателства и възможности, пред които сме изправени в момента“.
Споразумението за свободна търговия между Великобритания и САЩ беше ключов ангажимент в общия изборен манифест на Консервативната партия през 2019 г. Сунак настоя, че по-целенасоченият подход на декларацията е относно това какво може да донесе най-голяма полза на гражданите възможно най-бързо.
„Без съмнение, икономическите отношения между нашите две страни никога не са били по-силни“, категоричен бе Сунак.
Плановете за пълно споразумение за свободна търговия бяха изоставени преди месеци.
От известно време това не е приоритет нито за САЩ, нито за Обединеното кралство“, коментира британският премиер по време на пътуването със самолета до Вашингтон.
Външният министър в сянка на лейбъристите Дейвид Лами обаче разкритикува Сунак, като каза, че правителството е оставило „британските шкафове оголени“, като не е осигурило търговско споразумение.
„Това изявление показва, че правителството не успя да изпълни всеобхватната търговска сделка, която обеща в манифеста от 2019 г., или да осигури статута на съюзник, съгласно Закона за намаляване на инфлацията, който е толкова важен за автомобилния сектор и за зеления преход“, каза Лами.
Джо Байдън пък заяви, че специалните отношения с Обединеното кралство са в „наистина добра форма“, имайки предвид тяхното сътрудничество по въпроса за Украйна.
Заедно предоставяме икономическа и хуманитарна помощ, и системи за сигурност на Украйна в борбата ѝ срещу бруталната инвазия от Русия“, каза той.
„Атлантическата декларация“ включва планове за смекчаване на част от въздействието на основния Закон за намаляване на инфлацията (IRA) на САЩ върху икономиката на Обединеното кралство, с предложения за премахване на бариерите, които засегнаха търговията с батерии за електрически превозни средства.
Съгласно настоящата политика IRA предоставя данъчен кредит на стойност 3750 долара (3000 паунда) за всяко електрическо превозно средство (EV), произведено в САЩ или използващо компоненти - добивани, преработени, или произведени в страната.
Великобритания вече е нетен износител на суровини за EV батерии за САЩ. Но на страните без търговско споразумение със САЩ е забранен достъпа до субсидии от ИРА.
Освен това „Атлантическата декларация“ ангажира Обединеното кралство и Щатите да работят по ново споразумение за критични минерали - което ще даде достъп до данъчни кредити на купувачите на превозни средства, произведени с използване на критични минерали, преработени, рециклирани или добивани от британски компании. В декларацията се казва, че споразумението ще бъде стартирано след консултация с Конгреса на САЩ.
Япония вече има подобна сделка, която позволява на японските фирми също да заобиколят експортните мита върху минерали, използвани в производството на EV батерии.