Българите вече са основен клиент при ваканционните имоти

Въпреки че българите като цяло не купуват такива имоти чрез кредит, ниските лихвени проценти на банките оказват влияние

Българите вече са основен клиент при ваканционните имоти
Автор: Цветан Петров

Две са важните неща, които се наблюдават на пазара на летни ваканционни имоти – първо, българите вече са основен клиент, изравнявайки се с руснаците и второ, този пазар като цяло остава стабилен и дори има тенденции за нов ръст. Руски купувачи, които традиционно бяха активни допреди 2-3 години, сега отстъпват място пред българските клиенти. При тях се наблюдава по-сериозен ръст на сделките през последните 1-2 години и местните купувачи вече представляват 35%, докато делът на руските граждани е паднал до 36%.

Това сочи анализ на компанията за изграждане и продажба на ваканционни имоти Green Life Development and Resorts, представен от изпълнителния ѝ директор Теофил Петров и от търговския директор Екатерина Желяпова, предаде репортер на Economic.bg.

„Можем да твърдим, че местният пазар вече е устойчив, а не временно активизиран за сметка на руския. Покупката на имот на морето привлича домакинствата със средни към високи доходи, за които покупката на жилище от типа втори дом е въпрос и на социален, и на обществен статус”, коментира Петров.

По думите му през 2014 г. интересът на руските купувачи към ваканционните имоти в България рязко е намалял, като за това е имало три причини – нестабилният курс на рублата, вътрешни проблеми в Русия и геополитическата нестабилност, свързана с анексирането на Кримския полуостров.

През 2015 и 2016 г. руснаците са наблюдавали българският пазар на летни ваканционни имоти, но са се въздържали от покупки. През 2017 г. обаче у тях е настъпило спокойствие и интересът им за инвестиции в България се е върнал. Руснаците на първо място търсят да купят ваканционен имот в България, после в Кипър и Испания. Турция, към която преди са проявявали интерес, вече не фигурира сред целите им.

На въпрос от Economic.bg какви са икономическите фактори българите, въпреки отново нарасналия руски интерес, да са сред основните клиенти на ваканционни имоти, Петров коментира, че за това има две причини – ниските лихвени проценти от банките и ръстът на българската икономика като цяло. Той отбеляза обаче, че, за разлика от покупката на градски имот, повечето клиенти не разчитат на кредит при покупката на ваканционен такъв.

След българите и руснаците, третата група с дял от 10% на пазара на летни ваканционни имоти в България са израелците. Въпреки че периодът между май и октомври е най-активен за покупки, от Green Life отбелязват, че през цялата година има дейност в сферата на ваканционните имоти.

„Притежанието на собствено жилище на морето все повече се свързва с качеството и стандарта на живот на хората. У нас традиционно покупката на имот се приема като символ на просперитет, но вече ставаме свидетели и на изграждането на българска култура за инвестиция във ваканционни имоти“, коментира Екатерина Желяпова. „През 2017 г. наблюдаваме леко покачване на средните бюджети за покупка – сумите, които предвиждат сънародниците ни са между 55 и 60 хил. евро“, добави тя.

От Green Life очакват през 2018 г. да има ръст както на сделките с ваканционни имоти, така и на цените им. Те отбелязват, че положително за този пазар ще се отрази потенциалната интеграция на Западните Балкани и връщането на туристите от страните в този регион на българското Черноморие.

Коментари: 0