България ще загуби 2.2 млрд. лв. догодина заради недостиг на шофьори

Шофьорите на тежкотоварни камиони отказват да правят международни курсове

България ще загуби 2.2 млрд. лв. догодина заради недостиг на шофьори

Снимка: Economic.bg

Близо 2.2 млрд. лв. се очаква да загуби българската икономика през идната 2019 г. заради недостига на шофьори на ТИР-ове. Това сочат данните от социологическо проучване, изготвено по поръчка на Съюза на международните превозвачи. Загубите се равняват на около 2% от БВП на страната. 

Въпреки че заплатите на шофьорите у нас са над 2 хиляди евро, няма желаещи за международни курсове. В резултат на това заради липсата на работна ръка в момента 15% от лицензираните камиони стоят без курсове. 

„Трябва да вкараме поне 2-3 хиляди шофьори, които да поемат”, изтъква Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи в България, в ефира на БНТ. 

Частично решение на проблема може се очаква с подписването на двустранната спогодба между България и Украйна. Чрез нея у нас ще може по-лесно да се наемат на работа бесарабски българи. 

„Много е важна тази спогодба за нас. Тя е важна за всички превозвачи, за всички хотелиери, за всички строителни фирми”, коментира Ангел Попов, заместник-министър на транспорта.

В понеделник се очаква решението на Върховния административен съд по жалбата на превозвачите срещу събирането на продуктова такса за камионите. Ако налогът не отпадане, от бранша не изключват и протести.

Общото събрание на Съюза излезе и с декларация за стопиране на т.нар. „пакет за мобилност", според който шофьорите от източноевропейските страни трябва да получават командировъчни като колегите си от Западна Европа, а задължителната 45-часова почивка на седмица да е в хотел. Според българския бизнес това е равносилно на фалит.

Коментари: 0