Български компании навлизат на пазара на „умни“ дрехи
Якета за екстремни спортове ще ни спасяват в планината
Когато сте в планината при лоши метеорологични условия, всяко нещо, което сте предвидили, е във ваш плюс. Сред хитовете на тазгодишния Световен мобилен конгрес (MWC) в Барселона са „умните“ дрехи със сензори, свързани в дигитализирани мрежи, които могат да ви спасят живота.
Облеклото е на път да се превърне в част от “Интернет на нещата”, защото то вече не само отчита физически параметри на човешкото тяло, но е свързано в мрежа. На пазара вече има тениски, измерващи температура, пулс и кръвно налягане на тялото, изпращащи данните към централизирана софтуерна система.
Якета, които могат да предават информация за местоположението на собственика си, могат да се окажат животоспасяващи за планинари, пътешественици и всички любители на откритата природа. В този сегмент се осмеляват да се насочат и няколко български компании, които макар и с не толкава революционни идеи, се опитват да диверсифицират производството си чрез оперативните програми на Европейския съюз.
Русенското шивашко предприятие "Аристон С", известно най-вече с експортно ориентираното си производство, се насочва към производство на спортни облекла за жените, които се занимават с екстремен туризъм и спорт. Компанията шие основно за марки като Hugo Boss, а в България има 13 магазина, повечето брандирани като Bobo Zander. Русенското предприятие ще диверсифицира продуктовото си портфолио чрез внедряване на дамско яке за екстремен туризъм „AdventureS“ от защитна мембранна материя с вграден GPS за проследяване и соларен панел за зареждане на мобилни устройства.
Текстилната компания "Мизия-96" АД също разширява портфолиото си чрез реализация на собствена разработка, наречена „B n S SMART”, насочена към потребителите на облекла за алтернативен и екстремен туризъм и спорт. Повече информация за иновативния продукт не е налична.
С близка концепция е и плевенската „Георгиев и Ко“ ООД, която влиза в конкуренцията на пазара също със своя разработка на яке, което се превръща в спален чувал. Якето ще разполага със солар и допълнителни приспособления, които да гарантират живота и безопасността на потребителите, но без да се посочва какви ще бъдат те.
Общото и при трите компании е, че са получили финансиране по програмата „Иновации и конкурентоспособност“, за да реализират производството си през следващите една до две години. До този момент компаниите не са показали разработките си, както и дали ще се продават само в чужбина, но спечелените проекти са основно за закупуване на техника за масово производство, така че може би скоро ще ги видим на пазара.