БДЖ губи хора с голяма скорост – все по-малко искат да работят там
В държавните дружества се търсят над 1990 души, а средната възраст на работещите е 52 години
За никого не е тайна, че от години държавните железници изпитват остра нужда от работна ръка. В сектора не постъпват млади хора заради ниското заплащане и лошите условия на труд, по-възрастните се пенсионират или напускат, което към момента е отворило кадрова "дупка", оценена на 1 992 са незаетите места в железниците.
А ситуацията към момента изглежда, че само ще се влошава в следващите години, тъй като средната възраст на работещите в държавните жп дружества е 52 години. В тях към момента работят 1092 души в пенсионна възраст, става ясно от отговор на служебния министър на транспорта Красимира Стоянова.
Освен това от представените данни е видно, че в следващите 9 години в пенсионна възраст ще бъдат над 3200 служители. Само през следващите 3 години се очаква общо 1 461 души да навършват годините за пенсия, а след 6 години – броят им ще бъде 1 806.
Припомняме, че миналата година бившият ресорен министър Георги Гвоздейков обяви, че железниците страдат от липса на 2300 човека. Той даде заявка за промяна и за реформи, които обаче да не бъдат само на хартия. В действителност обаче те останаха на хартия по време на целия му мандат като министър – първо като представител на ПП-ДБ, после в близкия до ГЕРБ и ДПС първи служебен кабинет кабинет "Главчев". Гвоздейков дори влезе в състава на проваления проектокабинет на ГЕРБ с проектопремиер Росен Желязков.
Незаетите места и средна работна заплата
Ресорният министър предоставя и разбивка на заетите и незаети места в сектора. В Национална компания „Железопътна инфраструктура“ се търсят най-голям брой хора –1305, а в БДЖ – 687. Работните места са над 19 600.
- „Холдинг БДЖ“ има общо 116 броя работни места, от които 28 са вакантни;
- „БДЖ – Товарни превози“ има 2 354 работни места, от които 305 са незаетите щатни бройки;
- „БДЖ – Пътнически превози“ има общо 5 501 работни места, от които вакантни са 354;
- Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има 11 651 броя работни места, от които 1305 са незаети.
Средната работна заплата е най-висока в „Холдинг БДЖ“ – 2 414 лв. Най-ниска е в НКЖИ – 1 892 лв. В държавното пътническо дружество е в размер на 2 117 лв., а в товарното – 2 282 лв.
Пенсионна възраст
В „Холдинг БДЖ“ работят 20 души в пенсионна възраст, в „БДЖ – Товарни превози“ – 177, в „БДЖ – Пътнически превози“ – 222, а в НКЖИ – 673.
В следващите 3 години се очаква в Холдинга пенсионна възраст да навършат 9 броя служителите, в товарното жп дружество – 18, в пътническото – 551, а в НКЖИ – 883.
В следващите 6 години пенсионна възраст в Холдинга ще навършат 6 служители, в „БДЖ – ТП“ – 263, в „БДЖ – ПП“ – 515, а в НКЖИ – 1 022 души.
Мерките
След обновяването на подвижния състав и приключването на част от големите проекти за модернизация на железопътната инфраструктура, ще бъдат значително подобрени условията на труд на заетите в железницата и се очаква засилен интерес към кариерното развитие и професионална реализация на железопътния сектор“, гласи отговорът на министър Стоянова.
Мащабно обновяване на жп състава обаче едва ли ще има, тъй като България изпусна шанса със средства по ПВУ да закупи предвидените нови влакове и локомотиви. Само преди 2 дни стана ясно, че страната ни се отказва от 2 поръчки за доставка на подвижен състав, а друга е под въпрос.
Ресорният служебен министър посочва, че за да се справят с липсата на кадри в дружествата „Холдинг БДЖ“ и НКЖИ разполагат със собствени Центрове за професионално обучение, които предлагат и сключване на договори за работа в системата. Дружествата си сътрудничат и с редица университети в страната за привличане на млади кадри. „БДЖ-ПП“ пък изпълнява проект за дуално обучение. Активно се работи и с „Бюро по труда“.