БДЖ пусна поръчка за резервни части на локомотиви
Дружеството отдава машините си за ремонт на частни фирми, а в същото време доставя валове, колооси и зъбни колела за тях

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
„БДЖ – пътнически превози” пусна обществена поръчка за доставка на резервни части за локомотиви „Шкода”, серии 44, 45 и 61, на прогнозна обща стойност 975 080 лева. Това стана ясно от официалния сайт на жп превозвача.
Поръчката е разделена на три обособени позиции:
- Доставка на 80 валове и колооси за локомотиви, серии 44 и 45, на стойност 572 000 лв.;
- Доставка на 52 носача за голямо зъбно колело за локомотиви, серии 44 и 45, на стойност 275 080 лв.;
- Доставка на валове и колооси на локомотиви, серия 61, на стойност 128 000 лв.
Срокът за подаване на оферти е 9-и април, а публичното им отваряне е насрочено за следващия ден.
Всички резервни части трябва да бъдат доставени в Локомотивно депо, София, собственост на „БДЖ – Пътнически превози, намиращо се в столичния район Подуяне, ул. „Майчина слава” 2.
Веднага възниква подозрението, че „БДЖ-Пътнически превози” ще доставя части за локомотиви, за чиито ремонт вече сключи два договора с външна фирма, а именно - „ЖП-Тракция” ЕООД. Първият договор е от 18 септември 2019 г. и е за подемен ремонт на 7 локомотива „Шкода”, шест - серия „44” и един – серия „45”. Той е на обща стойност 3.36 млн. лева и трябва да бъде изпълнен до 17 септември 2021 година. Вторият договор с „ЖП-Тракция” е от 3 октомври 2019 г. Той е на обща стойност 2.880 млн. лева и е за подемен ремонт на 6 локомотива „Шкода”, четири от които - серия „44”, а два – серия „45”. И в двата договора е заложено авансово плащане на 30% от общата им стойност. В техническите предложения към договорите фирмата „ЖП-Тракция” е посочила, че ремонтите ще се извършват в София, Подуяне, на ул. „Майчина слава” 2 – следователно на същия адрес, където ще бъдат доставени и частите по цитираната по-горе обществена поръчка.
„ЖП-Тракция” е подизпълнител и на вече класираната на първо място словашка фирма „ЖОС Врутки” по трети договор – за капитален ремонт на 10 локомотива „Шкода”, серии 44 и 45, който е на солидната обща стойност 16.5 млн. лева.
От офиса на „БДЖ – Пътнически превози” обясниха, че фирмата „ЖП-Тракция”, която и по-рано държеше под наем хале в Локомотивно депо, София, район Подуяне, ул. „Майчина слава” 2, вече е сключила нов договор за наем.
Никой обаче не гарантира, че частната фирма няма да ползва поръчаните от държавното БДЖ-ПП резервни части за локомотивите „Шкода”, серии 44 и 45. Естествено, за „замазване на очите” към поръчката са прикрепени и незначително количество резервни части за малките маневрени локомотиви „Шкода”, серия 61. Това е видно и от съотношението между общите стойности на резервните части – 847 080 лв. спрямо 128 000 лв., т.е съотношение 6.6 : 1 в полза на частите, които биха могли да бъдат ползвани от частната фирма.
Разбира се – дали новите части за локомотивите, серии 44 и 45, ще бъдат наистина ползвани от „ЖП – Тракция”, след като бъдат доставени, е работа на съответните държавни органи да проверят и установят или отхвърлят това. Нашата работа като журналисти и данъкоплатци е да се съмняваме!
Що се отнася до маневрените локомотиви „Шкода”, серия 61, то те са произведени през 1991 г. и доставени у нас през 1994 година - така че се намират в средата на своя експлоатационен цикъл. За сравнение - магистралните локомотиви, серии 44 и 45, са доставяни у нас в периода 1975 – 1983 г., като, разбира се, изминатите от тях километри са стотици пъти повече от тези на маневрените, серия „61”.