BILLA ще инвестира 100 млн. лв. в България следващата година
Компанията планира да вложи над 5 млн. лв. в изграждането на фотоволтаични централи върху магазините си

Снимка: Красимир Свраков
Енергийната криза не подминава почти нито един бизнес и това в пълна сила важи за големите хранителни вериги. Ето защо една от тях – BILLA България – обяви плановете си за ударно изграждане на фотоволтаични системи върху покривите на своите магазини. Целта на компанията е да осигури от собствени ВЕИ източници около 25% от своето потребление, или с други думи – над 2500 мегавата годишно.
През тази година компанията инвестира 3.2 млн. лв. за фотоволтаици в своя централен склад, както и в други 29 магазина. За следващата година са планирани още 2.1 млн. лв. за оборудване на още 21 магазина със соларни системи.
Енергийната криза и глада за чиста енергия тласка компанията и към инвестиции в енергоспестяващи хладилни витрини, които вече се намират в около 90% от всички обекти на компанията в страната. Всички магазини вече са оборудвани и с LED осветление.
Компанията вече води разговори и със своите доставчици в стремежа си да използват по-екологични опаковки, разкри изпълнителният директор на BILLA България Вигинтас Шапокас.
Всички тези усилия са част от стратегията на BILLA България за намаляване с 30% на парниковите емисии до 2030 г. спрямо нивата от 2019 г. и климатична неутралност до 2040 г.
BILLA използва много малко потребление на природен газ, но високи обеми на електроенергия. Въпреки компенсационната схема на държавата, според която от юли насам има таван на цената на електроенергията от 250 лв. за мегаватчас,
харчим милиони повече за електроенергия спрямо миналата годината. Както ние, така и нашите доставчици“, коментира още Шапокас.
Инвестиции в експанзия
Компанията ще продължи да се разширява в рамките на България и утроява своите инвестиции в рамките на следващата година. Прогнозата на мениджмънта е за инвестиции около 100 млн. лв. в откриване на 12 нови магазина, реновиране на вече съществуващи такива и разширяване на складовата база на компанията в близост до София.
За 2024 и 2025 г. се планира отварянето на по 18 нови търговски обекта.
За сравнение, през тази година са инвестирани 32 млн. лв. в девет нови магазина и реновирането на 12 други.
Стратегията вече е насочена към експанзия в по-малките населени места и по-малки квартални магазини на територията на големите градове. Така сега предстои отваряне на нови магазини в Перник, Карлово, Смолян и Сливен.
Поведението на клиентите
Компанията успява да се похвали с лек ръст на пазарния дял през 2020 г., според проучване на Нилсен България, и около една трета ръст на оборота за третото тримесечие на 2022 г. на годишна база. За това обаче до голяма степен съществена роля играе инфлацията.
Според вътрешни проучвания на компанията, заради поскъпването на стоките и услугите потребителите
генерално пазаруват по-малко“.
Те купуват повече промоционални стоки, които вече представляват около една трета от кошницата им. Според данните на компанията магазините в големите търговски центрове продължават да търпят загуби дори и след отпадането на всички противоепидемични мерки за моловете, тъй като потребителите по-рядко посещават центровете и намаляват разходи.
Някои от тях продължават да се запасяват с основни стоки, като брашно, олио и други – тенденция, започнала с избухването на войната в Украйна. Причините обикновено са опасения от бъдещо поскъпване.
В мрежата
Въпреки че изпусна пандемичната вълна на онлайн пазаруването от 2020 г., компанията обяви планове за влизане в онлайн пространството с нов канал за продажби чрез платформата Glovo. Очаква се това да се случи в началото на следващата година.