Близостта на Мъск до Тръмп възроди платформата X
Оценката на медийната платформата вече доближава 44 млрд. долара – за колкото я купи милиардерът през 2022 г.

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
През октомври 2022 г. Илон Мъск плати 44 милиарда долара, за да купи Twitter и той незабавно направи значителни промени, които хвърлиха компанията в хаос и изпратиха нейния рекламен бизнес и оценка много назад. Две години и половина по-късно Мъск изглежда близо до извършване на малко чудо: Компанията, сега наречена X, може отново да струва колкото е платил за нея, пише CNN Business.
Bloomberg в сряда съобщи, че X води преговори за набиране на пари, които биха оценили компанията на 44 милиарда долара. Анонимните източници, цитирани от изданието, признаха, че текущите преговори може да се провалят и не е ясно дали X наистина ще получи тази оценка.
Но информацията съвпада с внезапен обрат в оценката на X. Големите рекламодатели, които до голяма степен бяха изоставили платформата, след като речта на омразата там нарасна, а корпоративните реклами се появяваха до пронацистко съдържание, започнаха да се завръщат.
Съобщава се, че и Amazon, и Apple реинвестират отново в X, а това са марки с масова привлекателност.
Стабилизирането на микроблогинг платформата помогна на група притежатели на облигации, които бяха дълбоко под водата в своите инвестиции, да продадат милиарди долари от своите дългови притежания в X на 97 цента за долар по-рано този месец – макар и с изключително високи лихвени проценти – според няколко скорошни доклада.
Но най-големият фактор за зашеметяващия отскок на X почти сигурно е самият Мъск.
Платформата не отговори на искане за коментар относно докладваните усилия за набиране на средства или ролята, която участието на Мъск в Белия дом може да изиграе в повишената оценка на платформата.
X винаги е актуален при Тръмп
Издигането на Мъск до специален държавен служител при президента Доналд Тръмп даде на най-богатия човек в света голямо влияние върху операциите на федералното правителство, което той бързо се опита да промени.
Инвеститорите, които залагат на X, вероятно залагат на неговия лидер, а не на неговия бизнес – подобно на това как финансово затруднената социална медийна компания на Тръмп – Trump Media & Technology Group (компания майка на Truth Social) – има пазарна стойност от над 6 милиарда долара, въпреки че нейните приходи за цялата 2024 г. са само 3.6 милиона долара.
Миналата година Мъск превърна X в про-Тръмп машина, използвайки платформата, за да стимулира кампанията на президента.
И сега, след като Тръмп отново е на президентския пост, а Мъск работи в изпълнителната власт, X отново се превърна в най-важната социална медийна платформа за следване и взаимодействие с администрацията на Тръмп. Мъск използва X, за да съобщава за някои от промените, които неговият отдел прави за правителствена ефективност.
Това внезапно направи X важен за следене на новините и актуалните разговори по начин, по който не е бил от доста време – засенчен от TikTok и новопоявилите се платформи, подобни на Twitter.
„Най-доброто нещо, което някога се е случвало на Мъск, беше да заложи на влизането му в Белия дом“, каза анализаторът на Wedbush Дан Айвс, който добави, че според него преизбирането на Тръмп е удвоило оценката на X.
От (почти) нула до герой
Обратът при X е зашеметяващ, като се има предвид, че Fidelity, чийто фонд Blue Chip държи дял в платформата, оцени компанията през октомври 2024 г. на 8 – 9 млрд. милиарда долара.
През декември, само преди три месеца, X се беше възстановила донякъде, но все още струваше само около 30% от това, което Мъск плати през 2022 г.
В месеците след покупката на Twitter, Мъск направи компанията практически неузнаваема спрямо предишното ѝ лице. Той уволни приблизително 80% от персонала на компанията, отмени предишна забрана на тогавашния бивш президент Тръмп, възстанови спрените акаунти на привърженици на надмощието на бялата раса и теоретици на конспирацията, промени системата за верификация на профили, пускайки платен „син чек“, въведе „Бележките на общността“.
Когато Мъск купи Twitter каза, че това е финансово затруднена компания, която трябва да позволи повече свобода на словото и да се превърне в нещо като „приложение за всичко“ – подобно на Weibo и WeChat – централизирана платформа за плащания, електронна търговия, развлечения, новини и комуникация.
Въпреки че X постигна известен напредък, включително с обявяването на партньорство с Visa миналия месец за предлагане на дигитални портфейли, той не е близо до реализирането на тази своя мечта – до голяма степен защото противоречивите ходове на Мъск както вътре, така и извън компанията, многократно са предизвиквали проблеми с доверието на потребителите и рекламодателите. И дори някои от дългогодишните функции на X, като инструмента за аудио разговори Spaces, продължават да страдат от големи проблеми.
Все пак драстичното съкращаване на разходите при X може да е подобрило маржовете на компанията и нейната рентабилност, като потенциално е повишило нейната стойност, каза ръководителят на технологичните изследвания на Davidson Гил Лурия. Но, добавя Лурия, е трудно да се каже, тъй като Мъск направи компанията частна и вече не трябва да публикува финансовите си резултати.
Известните рекламодатели, които се завърнаха към X през последните седмици, може да го правят като част от по-мащабни усилия на технологичните лидери да спечелят благоволението на Тръмп и неговите съюзници. Но не е ясно дали ще се задържат, ако усетят, че има бъдещи рискове за репутацията им.
Apple и Amazon не отговориха веднага на исканията на CNN за коментар.
И въпреки че X може да има добър момент, в дългосрочен план той е изправен пред много по-голяма конкуренция от съперничещите платформи, които се появиха, откакто Мъск го купи.